La història del Carnaval a Sant Cugat: d'una xocolatada infantil a set dies per 'encrestar-se'

La celebració ha anat creixent al llarg dels anys

El tret de sortida al Carnaval de 2023 / Foto: Ajuntament

Societat

Publicat avui, a les 06:00 per Sara Bella

Als anys 90, el Carnaval a Sant Cugat es limitava a una xocolatada i a un espectacle d'animació infantil. La falta d'activitats per a joves i adults va animar un grup de santcugatencs, l'any 2002, a fundar la Promotora de Festes Locals (Profeslo). Una entitat que, a banda de revifar aquesta festivitat de forma totalment voluntària, també va recuperar el seguici de Festa Major i va engegar el projecte 'Contes de Sant Cugat', entre altres iniciatives. A mesura que el Carnaval creixia, es van començar a necessitar més mans, de manera que es va fer una crida per captar més voluntaris i es va formar la Comissió de Carnaval i del Gall, amb participants de diverses entitats locals. Això va permetre ampliar l'organització i consolidar la festa tal com es coneix avui.

Escolta-ho


Una festa que, segons ha explicat una de les impulsores de la recuperació del Carnaval, Eva Navarro, al magazín 'Faves comptades', ha de servir per "encrestar-se" o, el que és el mateix, "ser crític, canviar el poder i, sobretot, desencotillar-se", ha explicat la santcugatenca.

Eva Navarro a l'estudi de Ràdio Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

Activitats estrella

El Cercatasques, amenitzat per una banda musical, divendres al vespre; el Ball de Gitanes, dissabte al migdia, i el Concurs de Comparses, dissabte a la tarda són, sens dubte, les activitats més multitudinàries del programa del Carnaval santcugatenc.

El Ball de Gitanes és una dansa tradicional vallesana amb més de quatre segles d'història. A Sant Cugat es va popularitzar quan es van començar a organitzar assajos oberts per obrir la participació a tothom qui vulgués ballar-lo. De fet, els mateixos assajos, programats durant diverses nits d'hivern, ja són un reclam per a la participació. Tot plegat permet fer vincle i realitzar una activitat en comunitat durant els mesos més freds de l'any.

Finalment, el Concurs de Comparses és un altre dels plats forts del Carnaval, ja que hi participen persones de totes les edats. Una de les seves característiques principals és que es fomenta la creació pròpia de disfresses i la crítica social. Algunes de les comparses que encara recorda Navarro són la del concurs de gossos d'atura, de l'Esbart, o la del Titanic, dels Castellers.

El Gall de Carnaval

El Gall de Carnaval és el rei Carnestoltes de Sant Cugat i simbolitza l'esperit crític i transgressor de la festa. Cada any, després d'arrabassar el poder a l'alcalde o alcaldessa, llegeix el seu pregó, que mai no deixa indiferent a ningú. El text l'escriu sempre una persona diferent, de forma anònima, seleccionada per la Comissió de Carnaval i del Gall.

CONSULTA EL PROGRAMA DE CARNAVAL AQUÍ


DECLARACIONS

Eva Navarro

Al Concurs de Comparses potenciem la creativitat i la crítica, que no sigui només lluïment. De fet, per això vam crear els Estirats, l'alter ego del Carnaval.

Your browser doesn’t support HTML5 audio