La retolació en català es redueix als comerços de Sant Cugat

Segons les dades del darrer estudi Ofercat, la llengua catalana té una presència més petita en els establiments del sector tèxtil

Retolació dels comerços de Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 2/novembre per Aina Ruiz

Baixa la presència del català en la retolació de les botigues de Sant Cugat. Segons les dades del darrer estudi Ofercat de la Generalitat, s'ha produït una lleugera caiguda en la retolació principal dels establiments de la ciutat que passa dels 71 punts del darrer informe del 2019 als 64 punts. Pel que fa a la llengua oral usada a les botigues, també ha patit una reducció, de quatre punts, situant-se en els 50 punts sobre 100. L'estudi, que ha analitzat l'ús del català en els 700 establiments que sumen Sant Cugat i Cerdanyola, situa la nostra ciutat per davant en tots els ítems avaluats, excepte en la retolació principal, on el municipi veí obté un 9% més.


Qué és l'Ofercat

Elaborat pel departament de Política Lingüística l'Ofercat té per objectiu conèixer la realitat sociolingüística sobre l'oferta de productes i serveis en català a través de l'observació d'indicadors.

L'Ofercat proporciona un índex o dada resum de l'oferta de català en una ciutat o en un determinat àmbit. Aquest índex es troba dins d'un barem d’entre 0 i 100 punts i s'obté després d'un estudi de la retolació, les comunicacions escrites i la llengua oral d'identificació i d'adequació en administració pública, economia, societat i oci, mitjans de comunicació, ensenyament i sanitat.

Atenció al públic

En aquest sentit, l'informe distingeix entre la llengua de salutació i la disponibilitat lingüística, és a dir, l'adaptació que té el comerciant al català quan el client se li adreça en aquesta llengua. Així, la llengua de salutació registra la puntuació més baixa amb 50 punts. En contraposició la disponibilitat lingüística se situa com l'ítem capdavanter assolint 75 punts.

Dividida per sectors, la llengua de salutació registra, en el cas de la restauració i hostaleria, 31 punts. Una xifra especialment baixa en comparació amb les altres. En aquest sentit, la previsió pels resultats del 2024-2025 és incrementar un 10% el nombre de bars i restaurants que tenen com a llengua d'inici el català.

En relació amb la disponibilitat lingüística, tots els sectors han experimentat una crescuda respecte al 2019. Concretament, l'equipament de la llar el que més creix en passar dels 69 als 81 punts.

Retolació per sectors

Pel que fa a l'àmbit dels comerços, l'alimentació és l'àmbit on hi ha una presència més gran del català en la retolació amb 84 punts. En canvi, al final de la cua se situa el sector del tèxtil i derivats. Destaca especialment la davallada de les branques de les finances i els altres, tot i que hi ha hagut una baixada general. En són l'excepció l'alimentació i l'oci i formació que han crescut un punt.

Entorn digital

En relació amb la llengua de les xarxes socials i la pàgina web, l'informe detalla que la majoria d'aquestes tenen el castellà establert com a idioma principal. D'aquesta manera, només el 28% ofereixen el català com a primera llengua. Tanmateix, aquesta xifra augmenta fins al 50% quan s'analitza les varietats lingüístiques disponibles que hi ha. Tot i això, continua estant molt per sota del castellà que se situa en el 83%.


CONSULTA AQUÍ L'INFORME DEL 2023 SENCER