Més d'un any per casar-se: el Registre Civil alerta que es troba en situació de 'col·lapse total'

Els canvis en la llei i la falta de recursos humans i materials dificulten el dia a dia d'aquest servei establert a l'antic ajuntament


  • Comparteix:

El Registre Civil de Sant Cugat triga un any a gestionar els expedients de matrimoni / Foto: Pexels

El Registre Civil de Sant Cugat triga un any a gestionar els expedients de matrimoni / Foto: Pexels

El Registre Civil de Sant Cugat gestionava els expedients de matrimoni en un o dos mesos. Ara, en canvi, aquest procés dura més d'un any. Ho explica a Cugat Mèdia la secretària judicial d'aquest servei, María José Souto: 'Estem donant cita per al novembre de 2025'. Aquest és només un exemple de la situació de 'col·lapse total' en què es troba el Registre Civil de la ciutat des que s'hi va aplicar la normativa que marca la nova llei, que fomenta la digitalització.


La secretària judicial del Registre Civil, María José Souto

La secretària judicial del Registre Civil, María José Souto / Foto: Cugat Mèdia



Es tracta d'una norma de 2011 que no es va activar fins al 2021. Ara bé, la seva posada en marxa està sent progressiva: primer el Registre Civil de Madrid, després el de Barcelona i així successivament al voltant dels territoris de l'Estat espanyol. "Els problemes que es van trobar, altres poblacions no se'ls trobaven", explica Souto sobre la manca de determinació col·lectiva per posar fil a l'agulla a l'aplicació de la nova llei. "El Ministeri de Justícia no s'ha trobat unes reclamacions unificades", lamenta la responsable de l'oficina, ubicada a l'antic ajuntament, a la plaça de Barcelona.

Tot plegat és una situació que la jutgessa de pau de Sant Cugat, Anna María Osa, ja va advertir a l'audiència pública del ple de juliol i sobre la qual Cugat Mèdia aprofundeix en aquest article.

Digitalització

Amb la nova llei, es permet unificar digitalment tot el registre civil d'una persona, i fer els canvis pertinents al llarg de la vida: des del naixement fins a la defunció, passant per matrimonis, divorcis, tuteles i incapacitats.

Sobre el paper, és un avantatge per a la ciutadania, però un maldecap per a l'oficina de Sant Cugat: "El que falla és que nosaltres tenim unes competències que abans no teníem", aclareix Souto. Fa referència al fet que ara té les mateixes funcions que l'oficina de la qual depenen, la general del Registre Civil de Rubí, però amb la meitat de funcionaris, que han de donar servei a una població de gairebé 100.000 habitants. Actualment són set treballadors públics. "No seria molt demanar dues persones més per poder donar el servei que requereix la població de Sant Cugat", reclama la secretària judicial.

Matrimonis, naixements i defuncions

En el cas de fer els tràmits per un matrimoni, els ciutadans interessats tenen una alternativa: acudir al notari. Ara bé, a diferència del que ofereix el Registre Civil, aquest és un servei de pagament.

No tot són problemes, però. Quant al registre de naixements, la situació sí que ha millorat. Gràcies a la connexió digital entre els hospitals, el tràmit es posa en marxa de manera més àgil. De fet, les famílies poden estalviar-se anar a l'oficina del Registre Civil i reben el certificat de naixement amb un correu electrònic, en format PDF. Pel que fa a les defuncions, està previst que aviat funcioni d'una manera similar; de moment, ja hi ha en marxa una prova pilot a l'Hospital de Sant Pau de Barcelona.

Nacionalitats

Aquelles persones estrangeres a qui el Ministeri de Justícia ha donat el vistiplau per concedir la nacionalitat es troben un sot que endarrereix 12 mesos més aconseguir el DNI. "Arriben aquí i els diem que no els podem donar cita fins al novembre de 2025", explica Souto, que lamenta que "després de tot el que han passat, els ciutadans de Sant Cugat han d'esperar un any més". Fins la posada en marxa de la normativa, les qüestions de nacionalitats no eren competència d'aquesta oficina.

L'alternativa amb què es troben les persones afectades és, de nou i via pagament, passar pel notari. "Estem molt preocupats perquè no donem el servei adequat", admet la secretaria judicial.


María José Souto

Tenim competències que abans no teníem. Ara treballem amb les mateixes competències que l'oficina general de Rubí, però amb la meitat de funcionaris.



  • Comparteix:

OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.