El concurs d'arrossos de Festa Major a debat: Quin ha de ser el seu futur?

Cugat Mèdia parla amb els Amics dels Veterans i la Penya Regalèssia, organitzadors de la iniciativa, per abordar com ha de ser la seva continuïtat

El Concurs d'Arrossos de Festa Major va congregar unes 5.000 persones al voltant de les 260 paelles participants / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)

Societat

Publicat dijous per Mar Castro

El concurs d'arrossos de Festa Major és una de les iniciatives més exitoses que es viuen a la ciutat. Milers de persones l'esperen en candeletes any rere any i les setmanes prèvies es viu també amb una gran intensitat perquè tothom vol ser un dels afortunats per poder-hi participar. I és que actualment no tothom té aquest privilegi. La combinació entre una manca d'espai per encabir tanta gent a la ciutat i la dificultat organitzativa per poder fer el concurs de manera correcta són els dos punts claus per entendre per què hi ha un topall de participació. Fruit de tot plegat, la ciutat va plena de petits debats entorn les paelles de Festa Major.

Escolta-ho


S'ha d'obrir a més gent i, per tant, ampliar encara més la participació? Al contrari, ha de ser més restrictiu i tornar a la plaça de Barcelona? Si s'ampliés la participació, es podria assumir? Com s'hauria de fer? S'han de buscar altres alternatives al concurs que es fa actualment? Si no presentes paella al concurs, hauries de continuar participant l'any següent? Per què no es torna a les inscripcions presencials? Com s'evita les multiplicitats en les preinscripcions? I com es pot posar fre al mercat B que es genera després del sorteig? Són algunes de les preguntes que bullen a la ciutat i que Cugat Mèdia posa sobre la taula per parlar-ne amb els màxims responsables de la iniciativa: Els Amics dels Veterans i la Penya Regalèssia. Joan Gómez i Joan Auladell, president i vicepresident respectivament, han participat aquesta setmana al programa 'Entitats'.

Joan Gómez, president dels Amics dels Veterans i la Penya Regalèssia, organitzadors del concurs d'arrossos de Festa Major, a l'estudi de Ràdio Sant Cugat durant la gravació de l'entrevista on també hi ha participat (via telefònica) Joan Auladell / Foto: Cugat Mèdia

I ells ho tenen clar: "Hem de créixer, però hem de créixer a poc a poc perquè no se'ns en vagi de mare. Si aquest any hem crescut en 40 paelles més, l'any que ve valorarem què podem créixer, però amb prudència". Així de clar ha estat el president de l'entitat, Joan Gómez, que assegura que aniran fent de mica en mica perquè no és una gestió fàcil i que recau en un grup de voluntaris. Un fet que el seu vicepresident, Joan Auladell, ha volgut deixat clar. "Aquí no cobra ningú", recorda durant l'entrevista. I és que respon a alguns comentaris que, assegura, han hagut de sentir enguany durant el transcurs del concurs.

I és que precisament més voluntariat és el que necessitaran si volen créixer. Ara per ara no pensen fer cap crida a la participació de l'organització, però és quelcom que no descarten en un futur.

Però no és només aquest el problema actual amb el qual es troben.

L'espai

L'espai dels darrers dos anys, al parc de Can Vernet del barri de Coll Favà, agrada. I agrada tant a l'organització com als participants. És una ubicació que encara pot assumir un creixement de participació, per tant, tot sembla indicar que per a l'edició del 2025, que serà la 44a, es repetirà l'entorn. Amb tot, no és un espai que pugui créixer massa més, així que a la llarga s'hauran de posar altres emplaçaments sobre la taula.

I tornar a la plaça de Barcelona? Doncs no. L'organització ho descarta. Si la voluntat és que tothom pugui participar i pensar en noves idees imaginatives per aconseguir-ho, tornar al passat és només part del romanticisme, però no de la realitat, expliquen.

La trobada ha aglutinat 5.000 persones i l'objectiu és assumir més participació, però cercant la millor manera, tant pel que fa a l'espai com al desenvolupament del concurs en si mateix / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)

Participació real

Fa tres anys que les inscripcions són telemàtiques. Van deixar enrere la tradició d'anar presencialment a l'Ateneu a fer cua a les 8 h per apuntar-se. "No és just" diu Gómez que explica que "deixes fora molta gent que aquell dia treballa". "Som al segle XXI i es pot fer tot telemàtic i donar l'oportunitat a tothom de poder-se inscriure", afegeix.

Però què passa realment?, que davant la por de quedar-se sense tiquet, molts grups dupliquen inscripcions. "El primer any es van apuntar més de 1.000 grups" recorda Auladell, que afegeix que, "evidentment, moltíssims eren repetits, la gestió va ser un caos, i per això vam decidir fer aquest cobrament, primer, de 50 euros (com vam fer l'any passat), i ara de 25 euros per intentar evitar aquesta multiplicitat, però és difícil localitzar els grups que els hi toca diversos números i els revenen. Forma part del xou", assumeix i accepta, tot i que esperen que no es faci negoci.

Per tant, la participació real no la saben i creuen que és difícil de saber. De fet, posen en dubte la dada de 12.000 persones que haurien participat si no s'hagués posat topall, com va apuntar l'alcalde, Josep Maria Vallès, perquè "és una xifra que es treu dels grups que es van apuntar inicialment, però s'ha de tenir en compte que hi havia moltes de repetides i, per tant, no sabem tampoc del cert quants grups realment s'apuntarien i quantes persones representen" diu Auladell.

Un dels moments de l'elaboració d'alguns arrossos durant la trobada de Festa Major / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)

I si es fan torns?

Dins del debat ciutadà és una proposta que ha sorgit, però que l'entitat descarta. De fet, expliquen que ja ho van provar un cop "i no va sortir bé", diu Gómez que recorda còmicament que "per sort aquell any va ploure i les discussions inicials no van anar més perquè es va haver de cancel·lar".

El Concurs, l'ànima real de la iniciativa

La iniciativa va néixer com un concurs i aquesta és l'ànima inicial de la proposta, però no la real. I és que el concurs s'ha convertit en una gran trobada social i familiar que va més enllà de la competició. I és un fet que valoren des de l'entitat, però que no volen que acapari la iniciativa i que ambdues opcions hi convisquin. Auladell lamenta que no es presentin a concurs totes les paelles i estan estudiant la manera d'incentivar, precisament, la participació en el concurs. "Volem que torni a ser un concurs i no un pícnic de diumenge", diuen i afegeixen "si no es fes el concurs, crec que perdria una mica el sentit".

Per això enguany s'ha incorporat a les bases que els primers 30 classificats tenen la seva participació assegurada per al concurs de la Festa Major de l'any vinent i aposten per trobar altres idees com aquesta perquè la gent s'animi a presentar la paella al concurs. De fet, el concurs és un dels punts claus per créixer a poc a poc, ja que ha de ser assumible pel jurat, també, poder atendre a tots els participants.

Moment del concurs d'enguany amb part del jurat participant. Poder encabir tothom en el concurs és un dels temes que l'entitat posa com a motiu per créixer a poc a poc / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)

Altres propostes culinàries

L'entitat recorda que més enllà del concurs, la iniciativa busca fer una trobada de paellers i, per tant, altres propostes culinàries no són benvingudes, tot i que tampoc es plantegen prohibir-les. Enguany s'han detectat grups que "fins i tot feien graellades i sardinades i hem d'incentivar la gent que faci arròs", diu Auladell.

Alguns participants d'enguany han optat per cuinar carn, en comptes d'un arròs. Una pràctica que l'organització prefereix que no es faci, ja que desvirtua el sentit del concurs i de la tradició / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)



La recaptació del Concurs d'Arrossos es dona a Càritas. L'organització no es planteja, per ara, canviar d'entitat beneficiària perquè consideren que ajuden una associació a Sant Cugat que treballa pels santcugatencs / Foto: Premsa Ajuntament (Lali Puig)






DECLARACIONS

Joan Gómez

Hem de créixer, però el que passa és que hem de créixer a poc a poc perquè no se'ns en vagi de mare. Si aquest any hem crescut en 40 paelles més, l'any que ve valorarem què podem créixer, però amb prudència.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Joan Auladell

El primer es van apuntar més de 1.000 grups. Evidentment, moltíssims eren repetits, la gestió va ser un caos, i per això vam decidir fa aquest cobrament primer de 50 euros (com vam fer l'any passat) i ara de 25 euros per intentar evitar aquesta multiplicitat, però és difícil localitzar els grups que els hi toca diversos números i els revenen. Forma part del xou.

Your browser doesn’t support HTML5 audio