Alerta d'estafa: suplanten DHL amb un missatge que avisa d'una entrega pendent

Els Mossos insten la ciutadania a no fer click en l'enllaç del missatge

Una dona mirant el missatge d'alerta dels Mossos sobre aquesta nova estafa / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 10/juny per Redacció

Els Mossos d'Esquadra adverteixen d'una estafa que corre a través de missatges SMS als telèfons mòbils. Es fan passar per la companyia de missatgeria DHL i diuen que hi ha un paquet pendent de recollir. El cos de seguretat català adverteix que no s'ha de fer click en l'enllaç que apareix en el missatge.



Tipus d'estafes virtuals més freqüents a Sant Cugat

  • 'Phishing' i les seves variants: El 'phishing' és una de les tècniques més utilitzades per estafar per internet i aconseguir dades o contrassenyes de les víctimes. Es tracta de fer-se passar per un banc, una xarxa social o qualsevol empresa que ofereixi serveis i demanar a la víctima, per exemple, que confirmi dades personals o ompli formularis. Pot ser per correu electrònic, amb 'spam' (publicitat enganyosa) o 'scam' (missatges falsos destinats a una víctima en concret). També existeix l'anomenat 'vishing' (a través del telèfon, per veu), l''SMishing' (per SMS) i el 'pharming', en comptes d'enviar-te un correu electrònic, l'estafador aprofita la vulnerabilitat d'una web real per posar un enllaç a la web fraudulenta.
  • Comprar per internet, de segona mà o no, i que no arribi el producte ni la devolució dels diners.
  • Lloguer de pisos o apartaments vacacionals que no existeixen.
  • Bloqueig de comptes de xarxes socials, pels quals et demanen diners per recuperar-los.
  • Encriptació d'arxius, pels quals et demanen diners per recuperar-los.
  • Inversió en criptomonedes o en empreses fictícies.
  • Renovació o activació de certificats de seguretat del dispositiu (l'anomenada 'estafa Microsoft').
  • Consells per evitar ser víctima d'una estafa virtual

  • Desconfiar d'estranys que contacten per internet.
  • Desconfiar d'ofertes exagerades i preus molt baixos.
  • Protegir els dispositius amb antivirus actualitzats.
  • Utilitzar xarxes wifi conegudes i, sempre que sigui possible, privades.
  • Desconfiar de webs desconegudes, amb errors ortogràfics, gramaticals o tipogràfics o en idioma estranger.
  • Informar-se i llegir la política de privacitat (que la tinguin actualitzada) abans d'acceptar-ho.
  • Pagar amb sistemes segurs a través d'internet (confirmació per diverses vies, targetes virtuals amb imports concrets).
  • Informar-se abans de pagar i guardar rebuts i justificants.