En Comú Podem demana a l'Ajuntament que eviti l'escalada judicial amb l'AMB per la gestió dels autobusos

El govern municipal respon a Cugat Mèdia que estan en un procés de negociació amb l'AMB "per trobar una solució"

El portaveu d'En Comú Podem, Ramon Gutiérrez, en una imatge d'arxiu / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 30/maig per Albert Solé

En Comu Podem demana cap fred en el conflicte per la competència de la gestió dels autobusos urbans de Sant Cugat. El seu portaveu, Ramon Gutiérrez recorda que en el ple de març ja va advertir al govern que era 'arriscat' aprovar aquella petició de 20 milions d'euros i l'exigència de la 'subrogació immediata' del servei de bus urbà, ja que dimarts el consell de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) va respondre amb una amenaça de contenciós administratiu si Sant Cugat no anul·lava aquell punt del ple. Gutiérrez adverteix que una escalada judicial és el pitjor escenari i insta el govern a no aixecar-se de la taula de negociació. A preguntes de Cugat Mèdia sobre aquest conflicte, l'Ajuntament ha respost que estan en un procés de negociació amb l'AMB per trobar 'una solució que aconsegueixi millorar el servei d'autobús urbà a la ciutat'. Davant d'això, els comuns afirmen que, 'si la qüestió era negociar-ho, no feia falta aquesta escenificació'.

L'informe dels serveis jurídics de l'AMB amb què es basava la negativa de l'ens supramunicipal a la petició de l'Ajuntament de Sant Cugat, deia que "no existeix cap norma legal que imposi a l'AMB l'obligació d'assumir els serveis municipals de transport, motiu pel qual el requeriment de subrogació en el contracte amb MARFINA BUS, SAU, que ha aprovat l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès s'ha de considerar nul de ple dret". Però alhora, des del 2010 la llei diu que la competència dels serveis d'autobusos era de l'AMB. Davant aquesta aparent contradicció, Ramon Gutiérrez recorda a Cugat Mèdia que és cert, la competència és supramunicipal, "però la llei no diu en quines condicions s'ha de fer aquest traspàs".

Acabar amb el conveni?

També avisa que no és obligatori que l'AMB assumeixi el servei quan aquest està adjudicat i el contracte està vigent, tot i que aquest va caducar el 2018. "El que tenia sentit llavors és que el nou contracte l'hagués fet l'AMB, però l'Ajuntament va aprovar una pròrroga d'aquest servei i, per tant, no ens hem quedat sense servei, i aquest servei encara és vigent a través de les pròrrogues", afirma.

Que la nova licitació l'haurà de fer l'AMB ningú ho posa en dubte, però que la negociació per arribar-hi es va establir en el conveni que es va signar el 12 de setembre 2022, però Gutiérrez adverteix que el ple de març es va aprovar, junt amb la petició dels 20 milions i la subrogació immediata del servei, que s'iniciava al procés administratiu per extingir aquell conveni: "Iniciar les accions administratives i/o judicials escaients per a la resolució del conveni signat en data 12 de setembre de 2022, atès que el seu contingut és manifestament contrari a la llei".




DECLARACIONS

Ramon Gutiérrez

El risc és que, si aquesta negociació no arriba a bon port, la situació es judicialitzi que allargui encara molt més el traspàs. Si la qüestió era negociar, es podia haver fet sense aquesta posició de força que posa en risc el servei i la ciutat.

Your browser doesn’t support HTML5 audio