L'AMB es planta i rebutja la petició de 20 milions de l'Ajuntament pel servei de bus

El consell metropolità demana al consistori que anul·li el punt del ple de març abans d'anar als tribunals

Un autobús urbà de Sant Cugat / Foto: Lluís Llebot (Cugat Mèdia)

Societat

Publicat el 30/maig per Albert Solé

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) manté la disputa amb l'Ajuntament de Sant Cugat per la competència dels autobusos urbans. El ple del consell metropolità d'aquest dimarts ha aprovat demanar al consistori que anul·li el punt del ple del 18 de març passat on els exigia el pagament de 20 milions d'euros com a compensació per haver assumit la gestió dels autobusos urbans almenys des del 2018, quan el contracte va caducar, en compliment de la llei de 2010, que l'obliga a fer-se'n càrrec. L'acord de ple també que demanava a l'AMB que 'subrogui o assumeixi immediatament la gestió del servei de transport urbà al municipi'. La resposta de l'ens supramunicipal ha arribat dos mesos després amb una negativa rotunda a les peticions del consistori santcugatenc basant-se en un informe dels seus serveis jurídics que diu que no tenen cap obligació legal per assumir aquest contracte. I no només això, ja que diu que si l'Ajuntament no anul·la el punt del ple, presentaran un contenciós administratiu als tribunals. Tot i això, l'AMB no es nega a assumir la gestió dels autobusos de Sant Cugat, però recorda que el 12 de setembre de 2022 es va signar un conveni entre les dues administracions, i que el traspàs s'ha de fer en base a aquest document signat per les dues parts.

"No existeix cap norma legal que imposi a l'AMB l'obligació d'assumir els serveis municipals de transport, motiu pel qual el requeriment de subrogació en el contracte amb MARFINA BUS, SAU, que ha aprovat l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès s'ha de considerar nul de ple dret per haver estat dictat per òrgan manifestament incompetent (article 47.1.b) de la Llei 39/2015, atès que el Ple municipal no té competències per obligar a una altra administració a subrogar-se en un contracte municipal". Aquesta és la resposta de l'AMB a la petició del govern de Sant Cugat, ratificada per la majoria del ple municipal el 18 de març de 2024.

CONSULTA L'ORDRE DEL DIA DEL CONSELL METROPOLITÀ (PÀGINA 43)

Com que l'informe jurídic de l'AMB diu això, el consell metropolità diu que no estan obligats a subrogar el contracte actual d'autobusos urbans, ni tampoc, per tant, han de compensar l'Ajuntament amb cap quantitat per no haver-ho fet els últims anys. La petició de retirada del punt del ple es fa en forma de requeriment, que és el mecanisme existent per part de l'Ajuntament de Sant Cugat quan els seus acords afecten a tercers, perquè aquests responguin si no hi estan d'acord. Hi ha un termini de dos mesos per fer-ho, i s'ha fet dins. En l'acord del consell també diu que la interposició d'aquest requeriment és previ a la presentació d'un contenciós administratiu contra l'Ajuntament. L'alcalde de Sant Cugat, Josep Maria Vallès, quan va denunciar 'l'abandonament de funcions" de l'AMB amb la competència dels busos el 15 de març, també va advetir que el cas "podria acabar als jutjats".

Malgrat que el tòrcerbraç entre les dues administracions és evident, el consell de l'Àrea Metropolitana no es nega a acabar assumint la gestió dels autobusos de Sant Cugat, però els recorda que només hi ha un camí per fer-ho: "Les relacions entre l'AMB i l'Ajuntament de Sant Cugat del Vallès s'haurien de canalitzar a través dels mecanismes de relació establerts a la Llei 31/2010. El traspàs del servei de transport de Sant Cugat des de l'Ajuntament a l'AMB s'ha de vehicular bé a través del mecanisme de col·laboració iniciat amb el conveni signat al setembre de 2022, bé a través de la corresponent Comissió mixta prevista en la disposició addicional vuitena de la Llei 31/2010". Aquí, l'AMB pica el crostó indirectament al govern municipal i els recorda que aquesta comissió encara no s'ha reunit perquè l'Ajuntament no n'ha designat els seus representants.

Qui mana a l'AMB?

El govern municipal de Sant Cugat és qui va impulsar el punt del ple per reclamar a l'AMB els 20 milions per compensar els últims anys de gestió dels autobusos fora de contracte, un govern format per Junts i ERC. I en el ple del 18 de març, la CUP, el PP i Vox van donar suport al govern, i el PSC i En Comú Podem es van abstenir. La junta de govern de l'AMB actualment està formada per un 'quadripartit' on la presidència la té el PSC, hi ha representants dels comuns, però també de Junts i d'Esquerra. En la votació d'aquest punt de l'ordre del dia del consell metropolità de dimarts passat, PSC, Comuns i ERC van votar a favor, però Junts es va desmarcar del govern de l'AMB i hi va votar en contra.