El 15 de març és el Dia Mundial dels Drets dels Consumidors. Amb ell es commemora el discurs de John F. Kennedy al Congrés dels Estats Units l'any 1962 sobre els drets i les mesures legislatives dels consumidors. A Sant Cugat, qui vetlla per la protecció i l'atenció dels clients dels establiments és l'Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC). Repassa aquí els drets més imprescindibles com a consumidor, i les claus del funcionament de l'OMIC.
Cinc coses imprescindibles sobre els drets del consumidor
Dret a rebre informació prèvia sobre les condicions de compra, informació del producte i la justificació de la compra.
Dret a saber els terminis de desistiment d'un producte prèviament comprat. Generalment són 14 dies, però pot ser un altre termini segons l'empresa.
Dret a la reparació, o retorn de l'import abonat, en cas que no se li entregui el producte comprat dins del termini establert amb l'establiment o empresa.
Dret a reclamar o presentar una queixa davant de qualsevol incompliment de l'establiment o l'empresa on s'hagi comprat un producte.
Dret a que després de comprar un producte de forma telemàtica, l'establiment envïi al comprador el contracte de forma immediata per a comprobar si coincideix amb les condicions que s'exposaven al fer la compra on-line.
En tràmits de mediació davant l'Oficina de Consum, l'usuari comprador ha d'haver posat una queixa o reclamació a l'empresa que li ha venut un producte. Hi ha 30 dies naturals per a que l'empresa respongui si vol participar en el procés de mediació. En cas que no i passats 30 dies, s'arxiva el cas.
Què fer si no es compleixen les condicions del consumidor?
Primer, posar una reclamació a l'empresa en el full de reclamacions que aquesta ha de tenir obligatòriament.
Si no disposa del full de reclamacions imprès, el consumidor pot ser una carta normal o per mitjans telemàtics.
En cas de no pugui fer servir tots els formats anteriors, cal fer-ho per burofax certificat.
Si l'empresa no contesta la reclamació en 30 dies naturals o es negui a complir-la, el comprador es pot dirigir a l'Oficina de Consum que li correspon al seu domicili.
En quins casos actua l'OMIC?
Quan han sigut vulnerats els drets dels consumidors.
Quan l'empresa no compleix els contractes de compra.
Quan l'empresa ven a clients productes no desitjats o defectuosos.
Com dirigir-se a l'OMIC?
Trucant al 010 per demanar cita presencial o cita telefònica.
Per emplenar instàncies, directament des de la web de l'Ajuntament o presencialment el dia fixat en la trucada al 010.
Cal tota la documentació corresponent del sol·licitant, i la reclamació feta abans de 30 dies naturals.
A quins temes fan referència les darreres atencions de l'OMIC?
Reclamacions de despeses hipotecaries en relació als prestecs signats fins a l’ any 2019 en virtut de sentencia del Tribunal Suprem i posteriors sentències del TSJE.
Reclamacions per tancament de centres d’estètica i odontòlogics sense previ avís.
Reclamacions a comercialitzadores dels subministres de gas i electricitat: per oferir un preu inicial i posteriorment apliquen un de més alt; per deixar d’enviar les factures mensualment amb acumulació d’imports; i per deixen de facturar el consum pel preu real, sino per preu estimat, acumulant-se al cap d’uns mesos factures d’imports molt alts.
Altres temes d'interès
Problemes amb les contractacions electròniques per la falta d'informació prèvia i la falta de suport del contracte de la reclamació.
Desconeixement de les persones grans a l'hora de fer els tràmits informàtics que demana l'Oficina i sentir-se indefensos.
Plantejament de crear el 'Fiscal del Consumidor', per protegir més als usuaris que reclamin i derivar els tràmits a procediments judicials.