Repassem cronològicament en vuit capítols el "calvari", en paraules d'Andreu Vidal, que ha passat per un impost de circulació d'un vehicle de 34,08 euros perquè es va negar a pagar dues vegades com li van recomanar des de l'Oficina de Recaptació que la Diputació té a Sant Cugat, per evitar l'embargament.
1. Març 2023: la carta
L'Ajuntament de Sant Cugat té cedida la recaptació dels seus impostos a la Diputació, com fan molts altres governs locals. A l'Andreu Vidal li va arribar el mes de març de l'any passat la carta que deia que havia de pagar l'impost de circulació del seu vehicle. 34,08 euros. A la carta deia que podia pagar en línia a través de la pàgina web de l'Organisme de Recaptació i Gestió Tributària (ORGT), i va decidir fer-ho així.Es va identificar amb la seva clau personal i sortia el seu nom i els pagaments pendents, entre els quals un vinculat a la matrícula del seu vehicle i amb el mateix import que apareixia a la carta: 34,08 euros. "Com que veig que coincideix el vehicle i l'import, procedeixo al pagament satisfet d'haver complert amb les meves obligacions de ciutadà". El seu banc va emetre el rebut del pagament efectuat.
2. Juny 2023: "no has pagat"
El mes de juny, però, va rebre una carta de la Diputació advertint-lo que no havia pagat encara l'impost de circulació i havia de fer-ho, ara amb recàrrec. Immediatament, va anar a l'oficina de recaptació de la Diputació al carrer Sant Ramon de Sant Cugat per queixar-se. La persona que el va atendre no entenia què havia passat, ja que a ells no els constava el pagament, tot i que Vidal els va ensenyar el rebut del banc.Li van recomanar que tornés a pagar l'impost de circulació per aturar el procés d'embargament, i en paral·lel posés una reclamació perquè li retornessin els diners del primer pagament. L'Andreu Vidal, però, s'hi va negar. Només va posar la reclamació, la primera de moltes.
3. Setembre 2023: un altre recàrrec
Va arribar el mes de setembre i va rebre una altra carta de la Diputació tornant-lo a advertir de l'impagament, i amb un altre recàrrec sobre els 34 euros originals. Va tornar a anar a l'oficina del carrer Sant Ramon a queixar-se i a recordar que ja havia posat una reclamació, però li van dir que l'única manera d'aturar el procés era pagar de nou. Vidal es manté que no vol pagar dues vegades pel mateix, i posar una segona reclamació.4. Desembre 2023: preavís d'embargament
Tal com l'havien advertit des de l'oficina de recaptació, com que no va voler pagar l'impost de circulació per segon cop, tot i que per a la Diputació encara no havia fet, l'embargament seria imminent. El mes de desembre va rebre la carta amb un preavís que, si no pagava, en breu li embargarien el compte per cobrar el 'deute'. "Torno a fer les mateixes gestions: trucades, reclamacions, i segueixen sense contestar". Llavors va decidir fer un pas més i fer una reclamació a l'oficina d'atenció a l'usuari de la Diputació. No hi ha resposta tampoc.5. Gener 2024: bloqueig dels comptes
El 30 de gener va rebre la comunicació que li acabaven de bloquejar el compte pel 'deute' de 34 euros -més els diferents recàrrecs-, i al cap d'uns dies li van retirar 47,10 euros del compte. Aquella va ser la gota que va fer vessar el got de la paciència de l'Andreu Vidal i va decidir buscar justícia per dues vies diferents: la síndica de greuges de Sant Cugat i la premsa.6. Febrer 2024: la síndica de greuges
El 10 de febrer va anar a veure l'Helena López Macho a l'Oficina de la síndica local i li va explicar tot aquest periple. López Macho va enviar una carta a la Diputació demanant informació sobre el cas, i aquella mateixa tarda, "curiosament", aquesta administració va respondre la primera reclamació de l'Andreu Vidal, la del mes de juny, dient-li que estudiarien el seu cas. "Va ser una tremenda casualitat que reben un escrit de la síndica i el mateix dia em contesten", comenta irònicament Vidal.En paral·lel, aquest santcugatenc envia el mateix dia un correu electrònic a Cugat Mèdia (redacció@cugat.cat) on explica també tota aquesta història per queixar-se del mal funcionament de l'oficina de recaptació d'impostos de la Diputació i del mal tracte cap al contribuent.
7. Març 2024: la trucada de Cugat Mèdia
Un cop aquest mitjà rep el correu de l'Andreu Vidal, ens posem en contacte amb ell i ens explica aquesta rocambolesca història. Abans de publicar-la, però, ens posem en contacte amb la Diputació perquè ens expliquessin què podia haver passat. La trucada de Cugat Mèdia va ser el 4 de març d'aquest any, i aquell mateix dia "curiosament", la síndica rep la resposta a la seva carta a la Diputació amb l'explicació de per què havia passat tot aquest embolic. Tres dies després, el servei de premsa de la Diputació truca a aquest mitjà i ens diu que ja està el cas resolt i que "aviat" l'Andreu Vidal rebrà la resposta on s'explica tot, però que no ens ho podien dir per la protecció de dades.8. Abril 2024: la resolució
El santcugatenc no ha rebut aquesta comunicació oficial fins al 4 d'abril, encara que ja sabia l'explicació abans a través de la síndica. El cas és que quan l'Andreu Vidal va entrar a la pàgina web de l'ORGT i es va identificar, el que li va aparèixer per pagar no era l'impost de circulació sinó l'alta d'aquell vehicle, tot i que el cotxe ja estava donat d'alta. Ell no se'n va adonar, però la confusió era fàcil, ja que l'import que apareixia era el mateix: els 34,08 euros. Aquests diners van anar a parar a un compte de la Diputació que no és el mateix on van els diners dels impostos, i per això a l'organisme de recaptació no li constava que hagués pagat.En la comunicació de la Diputació li diuen que li tornen els diners, però li recorden que l'error va ser seu a l'hora de pagar per la web. A més, no li tornen els 47,10 euros que li van retirar del compte, sinó només l'import de l'impost pagat inicialment (34,08), més els interessos de demora (0,26 euros). Tot i que sembli una broma, no ho és. Els interessos de demora, a més, es basen només en el període entre març i juny de 2023, és a dir, des del moment de l''error' en el pagament i la primera reclamació. Dels recàrrecs per impagament, res de res.
L'Andreu Vidal, però, considera que ell no va cometre cap error, ja que, per un costat ell ja havia donat d'alta el cotxe, per tant, no tenia pendent aquest pagament; i per l'altre, el que es va trobar a la web de l'ORTG genera confusió. I com a exemple explica el cas de la seva filla, que sense haver parlat amb ella, va cometre el mateix error a l'hora de pagar el seu impost de circulació. Ella també va pagar, però a la Diputació no li constava, però en el seu cas sí que va tornar a pagar per evitar l'embargament i va presentar una reclamació perquè li tornessin els diners, com li van recomanar també al pare. Més d'un any després, a la filla no li han tornat encara els diners. Per tot plegat, Vidal té la intenció de reclamar els 12,76 euros dels recàrrecs perquè ho considera injust, encara que ja l'han advertit que els recursos administratius s'han acabat i que ho haurà de fer via contenciós administratiu.
Epíleg: la síndica renya la Diputació
Un cop es va solucionar el cas, encara que per a Vidal encara no està resolt del tot, la síndica, l'Helena López Macho, li va entregar una còpia de la carta que ell va enviar l'11 de març a la Diputació i els renya per la seva mala praxi. En l'escrit els recorda que, independentment de l''error' del contribuent, la Diputació (l'ORGT) no va respondre la seva reclamació dins els terminis legals. La primera reclamació era del 22 de juny de 2023, i la primera resposta de la Diputació va ser del 10 de febrer de 2024, i li recorda que van respondre el mateix dia que l'Andreu Vidal va presentar la queixa a la síndica de greuges. Entre les diferents crítiques que els fa, hi ha aquesta: "El principi de bona administració i l'eficàcia dels serveis públics es recullen a la Carta de drets fonamentals de la Unió Europea, a la Constitució espanyola i al règim jurídic del sector públic administratiu comú, impliquen disposar d'una administració [...] que respecti els drets i interessos legítims de la ciutadania, i que sigui capaç de resoldre els problemes de manera àgil i eficaç".Andreu Vidal
És evident que en el moment que parles amb la premsa es produeix un procés d'agilització dels tràmits. Una cosa que ells t'haurien de respondre en uns terminis, ells passen olímpicament, i fins que no tenen la pressió de, o bé de la Síndica o de la premsa, no responen.
Andreu Vidal
Jo intentaré reclamar els 10 euros aquests, i no és pels 10 euros, és per un tema de reconeixement que ells tenen un programa informàtic que té uns errors, com poden tenir tots els programes, que han de corregir-lo, i no és culpa meva.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.