Segons l'EuroRAP, les motos estan involucrades en el 44% dels accidents de trànsit amb víctimes mortals i ferits greus de Catalunya, malgrat representar un 2,3% de la mobilitat. En el cas dels accidents mortals, les motos participen en el 30% del total de sinistres. Els deu trams amb més accidents mortals i greus de moto es concentren a la regió metropolitana de Barcelona. El 50% dels accidents greus i mortals de moto es concentren al 13,6% dels quilòmetres estudiats, 868.
Els trams amb més risc d'accident per a les motos és la Ronda Litoral, la seva continuació per l'A-2 al Baix Llobregat fins a l'AP-2, la C-32 entre Esplugues i Sitges, la C-58 de Barcelona a Terrassa, la C-31 de l'Hospitalet al Prat de Llobregat, la B-30 entre Barberà i Sant Cugat, la Rabassada, la C-59 entre Mollet del Vallès i Palau-solità i Plegamans, i la Ronda de Dalt.
Vuit d'aquests deu trams ja hi eren en l'anterior estudi del 2019 al 2021. Totes les vies amb risc alt o molt alt tenen intensitats mitjanes diàries superiors als 20.000 vehicles, excepte la Rabassada. I en vuit dels deu trams, els accidents de motos i ciclomotors representen el 80% dels accidents mortals o greus.
Menys morts i ferits greus
En el trienni 2020-2022 els accidents greus i mortals han disminuït un 7,0%, passant de 547 a 509, mentre que la mobilitat global ha augmentat lleugerament, un 0,4%. Aquestes variacions fan que la perillositat hagi disminuït un 7,4% en el global de la xarxa viària analitzada. El 24% de la xarxa viària analitzada presenta un risc "alt" o "molt alt" d'accident greu o mortal, el que representa un punt percentual menys respecte al trienni anterior. Per demarcacions, Lleida és la que té el percentatge de quilòmetres amb risc "alt" o "molt alt" més elevat (28%) i Girona i Tarragona són les que tenen els percentatges més baixos (21%). A Barcelona és on hi ha més trams amb risc molt alt, un 16% del total.La Rabassada, un tram perillós
Els deu trams més perillosos en general estan encapçalats per la carretera de la Rabassada, entre Sant Cugat i Barcelona (3,7 accidents mortals i amb ferits greus per any); la B-502, entre Vilassar de Mar i Argentona (2 accidents morts i amb ferits greus per any); i la BV-5001, entre Martorelles i Vilanova del Vallès (2,3 accidents morts i amb ferits greus per any), totes tres amb risc molt alt. A continuació hi ha la BV-1201 entre Olesa de Montserrat i Castellbisbal, la GI-641 entre Torroella de Montgrí i l'Estartit, la C-63 de Lloret a Vidreres, la TP-7225 de Reus al Morell, la C-243a de Sant Sadurní d'Anoia a Vilafranca del Penedès, la C-13 de Lleida a la Sentiu de Sió, i la BP-2151 de Sant Sadurní a Sant Pere de Riudebitlles, amb risc alt.En el cas de la Rabassada, al 2022 es van introduir elements per millorar la seguretat. Així, es van instal·lar de diversos radars, es va millorar la senyalització dels carrils d'espera per girar a l'esquerra i, en alguns trams, es va pintar una franja central amb ressalts per alertar els conductors que envaeixen el carril contrari. La Generalitat va invertir 700.000 euros per aquests treballs.
Tots els trams són de calçada única i quatre ja apareixien en l'anterior estudi. Sis trams són de Barcelona, dos de Girona, un de Tarragona i un de Lleida. La Rabassada torna a ser la primera carretera pel que fa al risc, i, en el 91% dels accidents que hi ha, hi té a veure una moto.
El tram que acumula més accidentalitat general greu per quilòmetre es troba a l'A-2 al seu pas pel Baix Llobregat). Durant el trienni analitzat s'han donat 11 accidents greus i mortals en un tram que compta amb 6,6 km. El tram amb més concentració d'accidents de vehicles pesants se situa a l'AP-7, entre l'enllaç de la C-60 al Vallès Oriental i l'enllaç al Papiol, al Baix Llobregat, el que es deu especialment a l'elevada sinistralitat de la via l'any 2022 condicionada per la fi dels peatges.
Alerta ciclistes
Els trams amb més accidents de bicicleta per quilòmetre són l'N-340 a Cervelló, la BP-1413 de Cerdanyola a Sant Cugat, l'N-II de Mataró a Montgat, i la C-31C de Sant Boi al Prat de Llobregat.D'altra banda, hi ha almenys nou trams analitzats amb un risc zero, ja que no han patit cap accident greu o mortal. En total hi ha 795 quilòmetres analitzats amb risc zero, 187 quilòmetres més que el trienni anterior, cosa que significa un 12,5% de la xarxa viària analitzada.
L'EuroRAP
L'estudi EuroRAP es publica cada any a Catalunya des del 2002 i analitza més de 6.300 quilòmetres de carreteres interurbanes de titularitat estatal, autonòmica i de les diputacions, el 53% del total, on es concentra el 92% de la mobilitat del territori i on tenen lloc el 74% dels accidents amb ferits greus i víctimes mortals. A Catalunya, la gravetat dels accidents s'ha reduït en les últimes dues dècades: l'any 2000 gairebé arribaven a les 700 víctimes i el darrer any complet registrat s'han situat en 175.La Unió Europea estableix per cada dècada l'objectiu de reduir a la meitat les víctimes en carretera. L'esclat de la covid-19 va contribuir a què es complissin aquests objectius fins a l'any 2020, reduint un 54% els morts en accidents de trànsit respecte al 2010. Passat l'efecte pandèmia i recuperada la mobilitat, el nombre de morts a la carretera torna a créixer, sense assolir però la taxa de víctimes de 2019.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.