El Consell Escolar eleva a Educació l'informe que aposta per restringir el mòbil als instituts en lloc de prohibir-lo

Sí que aposta per escoles lliures de telèfons a primària

Adolescents usant el mòbil / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 12/des/23 per Acn

El Consell Escolar ha elevat al departament d'Educació el seu informe sobre l'ús dels mòbils als centres educatius, que aposta per restringir-los a secundària, sense entrar en la prohibició. Sí que aposta per escoles lliures de telèfons a primària. Amb aquest document, el departament redactarà unes instruccions i uns criteris marc que es faran arribar a tots els centres educatius durant el mes de gener. Durant els mesos següents, els centres podran impulsar el debat amb les famílies i regular l'ús del mòbil d'acord amb el marc establert, que respectarà els criteris marcats pel Consell Escolar.

En el cas que els centres ja en tinguin regulat l'ús, s'adequaran al nou marc general si ho consideren necessari. Aquest és el resultat del procés participatiu que va engegar el consell escolar per indicació de la consellera d'Educació, Anna Simó Castelló, per abordar la regulació d'aquests dispositius, i que aquest dimarts s'ha presentat al ple. Segons s'ha acordat, el CEC continuarà debatent sobre l’'ús del mòbil, tot i que el govern seguirà amb el camí previst en la regulació dels dispositius a partir de l'informe que s'entregarà formalment al departament, un cop complerta la funció de consulta i participació que estatutàriament exerceix el ple.

Educació, a través de la Inspecció d'Educació, acompanyarà els centres en aquest procés per tal que en el curs 2024-2025 tots hagin regulat l'ús d'auests aparells d'acord amb la seva comunitat educativa. En línies generals, la regulació hauria de definir clarament quin és l'ús del mòbil en els diferents espais educatius i les activitats no lectives, l'espai de menjador, les extraescolars i les sortides i viatges.

En l'informe presentat al Consell Escolar s'apunta que, a més d'afectar tots els membres de la comunitat educativa (alumnes, docents, personal d'atenció educativa, monitoratge i famílies) per garantir-ne la coherència i la corresponsabilitat, també s'hauria d'adaptar a cada etapa educativa. Concretament, es proposa ser més restrictiu a l'ESO que als ensenyaments postobligatoris, i la majoria dels sectors proposen que la primària sigui una etapa lliure de mòbils.

El document també conclou que cal promoure l'ús de les TIC en l'aprenentatge de l'alumnat i garantir una educació en cultura digital i bon ús del mòbil, per no negligir l'objectiu d'assolir les competències digitals que estableix l’'actual currículum educatiu.

El document de conclusions també recull aportacions més enllà de les visions majoritàries. Per exemple, el sector docent ha proposat que el marc que estableixi el departament sigui únic per a tots els centres, i el sector d'alumnes ha demanat parlar de protocols i no de reglamentacions, per evitar relacionar la regulació del mòbil únicament amb prohibicions i restriccions. Alguns dels representants de docents i famílies, segons recull el document, han manifestat la necessitat de prohibir el mòbil als centres fins als 16 anys.

El president del Consell Escolar, Jesús Vinyes, ha remarcat que el consens està en la restricció dels mòbils, i en funció de l'edat que pertoca. "El tema de la prohibició no és un consens total, hi ha un sector que opina que s'haurien de prohibir del tot, i un sector molt ampli que opina que s'ha de restringir", ha explicat.

Vinyes ha apuntat que els nens reben un telèfon als 10 anys de mitjana. "Si es prohibeix en uns espais però les famílies continuen comprant mòbils als 10 anys i abans, hi ha un problema social de confusió", ha indicat el president del CEC, que ha constatat que es tracta d'una qüestió que depassa els centres.

Funcionament del debat

El procés participatiu s'ha dut a terme des del 23 d'octubre al 30 de novembre, i ha comptat amb dinamitzadors i relators, que han facilitat i conduït els treballs.

En total, s'han fet 34 debats: 20 a centres, 10 als consells territorials i 4 en diferents àmbits del CEC (Junta de Directores i Directors, alumnat, famílies i membres del plenari del CEC). Hi han participat un total de 684 persones (un 34% de docents, un 26% d’alumnes, un 24% de famílies i un 16% d'altres procedències).