L'Escola Thau inicia una croada contra l'ús dels mòbils a les aules

Els alumnes de 3r i 4t d'ESO han de deixar els dispositius durant tota la jornada en uns armariets sota tutela dels mestres

Els armaris tipus maleta on es guarden els mòbils dels alumnes de 3r i 4t d'ESO del Thau durant tota la jornada escolar / Foto: Cedida

Societat

Publicat el 3/nov/23 per Albert Solé / Pau Vázquez

La presència de telèfons mòbils als instituts és massiu actualment, i cada cop hi ha més famílies preocupades pels efectes nocius d'aquests dispositius en el desenvolupament acadèmic dels seus fills. A molts centres educatius de Sant Cugat l'ús del mòbil està prohibit entre els alumnes, però a alguns docents els és complicat fer complir aquesta norma. L'Escola Thau, impulsada per un grup de famílies i de l'AFA, ha decidit fer complir la norma de manera estricta, i des del setembre requisa els telèfons als estudiants de 3r i 4t d'ESO durant tota la jornada, que ells mateixos dipositen en uns armariets en forma de maleta que custodien els mestres. Els resultats estan sent positius, afirmen, i altres escoles concertades de la ciutat, i també de fora, s'han interessat per saber com ho estan fent. L'AFA del Thau ja s'ha reunit amb la regidora d'Educació, Carme Ardid, per explicar-los la iniciativa.

Mònica Santamaria, directora del Thau, admet que tot i que l'ús del mòbil ja estava prohibit, molts alumnes s'ho saltaven i s'amaguen als lavabos o en altres racons del centre per usar-lo, i per això han cregut convenient fer un pas més. El canvi, però, es va originar en un grup de pares i mares preocupats, que es va acabar convertint en la comissió RUTE (Racionalització de l'Ús de les Tecnologies a l'Escola), vinculada a l'AFA del Thau, i que l'escola ha rebut de bon grat. Un dels seus portaveus, Hèctor Verdú, explica la necessitat de la prohibició estricta: "S'ha demostrat que és un element de distracció, que redueix la concentració dels alumnes, i que fins i tot amb sistemes de wifi capats són capaços de trobar bypassos i entrar a pàgines que no haurien d'entrar".

Menys pantalles

I no es tracta només d'eliminar el mòbil durant la jornada escolar, sinó també de reduir l'ús de les pantalles en general. Segons la directora, aquesta reducció el centre ja la va iniciar després de la pandèmia, no aquest curs. El que sí que ha començat al setembre és la custòdia per part dels adults dels telèfons dels alumnes, i Santamaria admet que en dos mesos els resultats estan sent molt positius perquè han aconseguit eliminar el que s'anomena FOMO ('Fear of Missing Out', la por de quedar fora): "Els alumnes ho han entès, ho han acceptat i fins i tot alguns han manifestat que estan més tranquils perquè saben que ningú més té el mòbil i, per tant, no pateixen de pensar que hi ha algú que està enviant whatsapps i ells s'ho estan perdent".

Però des de la comissió RUTE no es volen quedar només al Thau, sinó que, per una banda, volen estendre el seu model a tots els centres de la ciutat, i per l'altra, encara anar més enllà i "crear un context en el qual ningú necessiti mòbil abans dels 16, i els pares no tinguin la pressió de regalar un mòbil".

L'experiència de l'Arnau Cadell

Als centres públics, l'ús del mòbil a l'aula està prohibit i des dels consells escolars de cada centre hi ha consens en la necessitat de limitar-ne més la seva presència, però encara no ha arribat una iniciativa similar a la del Thau. Un dels centres públics que fa dos anys ja va prohibir els telèfons durant tot l'horari escolar és l'institut Arnau Cadell de Valldoreix. En aquell moment el centre ho va proposar als pares i es va fer un consulta, i el 80% va votar a favor de prohibir-los. Des de llavors, els alumnes han de deixar el mòbil apagat o en silenci dins de la motxilla des que arriben fins que se'n van de l'institut, i si els enganxen usant-lo, els el requisen i els expulsen un dia.










DECLARACIONS

Monica Santamaria

Aquesta era la normativa, i fins i tot hi havia la norma que si els enganxàvem se'ls requisava el mòbil, però tot i així sabíem que hi havia alumnes que d'amagat en feien ús, i ho vèiem. Per això vam decidir buscar un sistema per assegurar-nos que deixen el mòbil i que nosaltres els custodiem.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Hèctor Verdú

S'ha escalat cap enrere i s'està reduint perquè s'ha demostrat que és un element de distracció, que redueix la concentració dels alumnes, i que fins i tot amb sistemes de wifi capats són capaços de trobar bypassos i entrar a pàgines que no haurien d'entrar.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Monica Santamaria

No ens està suposant cap inconvenient i els alumnes ho han entès, ho han acceptat i fins i tot alguns han manifestat que estan més tranquils perquè saben que ningú més té el mòbil i per tant no pateixen de pensar que hi ha algú que està enviant whatsapps i ells s'ho estan perdent.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Hector Verdú

No n'hi ha prou de treure el mòbil a l'escola perquè després els nens es relacionen fora. El que hem de crear és un context en el qual ningú necessiti mòbil, els pares no tinguin la pressió de regalar un mòbil. Això vol dir també que hem de fer una ciutat segura.

Your browser doesn’t support HTML5 audio