FGC estrena un sistema de guia per veu per a persones amb discapacitat visual
El servei ja funciona a les estacions de les línies metropolitanes i se’n preveu l’ampliació en un futur
Un usuari del nou servei d'orientació per a persones amb discapacitat visual, Pep Llop, explica a la consellera de Territori, Ester Capella, el funcionament del sistema / ACN
SocietatPublicat el 28/jul/23 per Acn
Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) ha estrenat un sistema de guia per veu dirigit a persones amb discapacitat visual. Després d'un període de proves amb futurs usuaris, el nou servei ja està en funcionament a totes les estacions les línies Barcelona-Vallès i Llobregat-Anoia a partir d'aquest dimecres. L'acte de presentació a l'estació de Gràcia d'FGC ha comptat amb la presència de la consellera de Territori, Ester Capella, que ha destacat que 'la voluntat és que totes les línies ferroviàries que depenen de la Generalitat de Catalunya siguin plenament accessibles per a tothom'. Respecte al nou sistema instal·lat, Capella ha dit que 'aquest és un nou element que posem a disposició i que, per tant, l'anirem desplegant'.
El nou sistema funciona a través d'una aplicació mòbil gratuïta disponible per a Android i iOS anomenada NaviLens. La funció de l'app és detectar amb la càmera del dispositiu codis de colors col·locats a diferents elements de l'estació com ara escales, andanes, màquines expenedores o ascensors. Aquests codis, anomenats BIDI, es poden detectar des de dotze vegades més lluny que els codis QR convencionals, a una distància màxima d'uns vint metres i sense la necessitat d'enfocar-los o enquadrar-los amb la càmera. Els usuaris reben indicacions auditives per moure's i així facilitar l'ús del transport públic per a aquestes persones i augmentar-ne la independència.
A la presentació del nou servei, una persona amb discapacitat visual que ha participat en el període de proves, Pep Llop, ha assegurat que l'aplicació és "especialment útil quan no coneixes l'entorn". Això es deu al fet que l'usuari rep indicacions com ara on és, on pot anar i com hi pot anar. A més, també informa sobre "algun perill que pugui haver-hi o alguna prevenció que hagis de tenir en compte", tal com explica Llop. En el període de proves del servei, Llop es va desplaçar a una estació que no coneixia i explica que "amb aquest sistema, vaig sortir, vaig activar l'aplicació, em va detectar un codi i em va dir exactament on estava i què havia de fer per sortir de l'estació".
La consellera de Territori, Ester Capella, ha assegurat que es preveu ampliar el servei a altres línies en un futur. També ha destacat que "desplegarem totes aquelles millores que facin millor aquest sistema i els sistemes que han de venir". "Garantir la mobilitat sostenible i equitativa és la millor manera de garantir els drets de ciutadania", ha dit Capella.