Llei de telecomunicacions: serà el final de les trucades comercials?

Esther Lorente, delegada de l'OCU a Catalunya, ha explicat al 'Connectats' com actuar davant d'aquestes trucades

Imatge d'arxiu / Foto: Lluís Llebot

Societat

Publicat el 12/jul/23 per Carme Reverte

La llei general de Telecomunicacions que prohibeix les trucades comercials als mòbils i telèfons fixes sense que hi hagi consentiment previ per part del consumidor va entrar en vigor a finals de juny. La nova norma, però, té alguns buits legals que poden permetre a aquestes empreses continuar amb aquestes pràctiques abusives. La delegada de l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), Esther Lorente, ha afirmat al 'Connectats' que 'la llei és un pas més endavant', tot i que reconeix que 'el principal problema continua sent identificar moltes d'aquestes trucades per poder denunciar'.

Escolta-ho

Aquesta llei vol posar fi a les anomenades trucades 'spam' que practiquen de forma agressiva les empreses de telemàrqueting amb trucades a hores intempestives o en dies festius, però sobretot, sense el consentiment exprés del consumidor. Hi ha dubtes si aquestes pràctiques abusives deixaran de fer-se, i si la llei serà efectiva o no, per això l'OCU reclama "sancions exemplaritzants", com explica Lorente a Cugat Mèdia.

Sovint, però donem el consentiment sense ser conscients. Acostuma a passar quan entrem a les pàgines web on ens fan acceptar les galetes i les condicions d'aquestes pàgines que amaguen la informació. Aquesta escletxa l'aprofiten els teleoperadors per continuar fent aquestes trucades que Esther Lorente convida a "denunciar a l'Agència Espanyola de Protecció de Dades (AEPD)".

Una de les opcions per frenar aquest assetjament telefònic és donar-se d'alta a la llista Robinson i sol·licitar que ningú ens contacti si abans no hi ha un consentiment. És un tràmit ràpid que, a més, serveix com a prova a l'hora de denunciar. El problema és, segons la responsable de l'OCU a Catalunya, Esther Lorente, que "molts consumidors no denuncien, per això organitzacions com la nostra estem molt alerta i posem a l'abast del consumidor una plataforma de reclamació que ens serveix per saber quines són les queixes de la ciutadania".

Les empreses han tingut un any de moratòria abans de l'entrada en vigor per adaptar-se a la nova norma i canviar els seus protocols. Ara, encara és d'hora tot i que cal recordar que a Catalunya la prohibició de les trucades comercials sense consentiment van entrar en vigor el 2017 amb la llei de Comerç.


DECLARACIONS

Esther Lorente

El problema és la dificultat d'identificar aquestes trucades. El que hem de fer és denunciar a l'AEPD i també apuntar-nos a la llista Robinson, que serveix com a prova.

Your browser doesn’t support HTML5 audio