Escoles santcugatenques que promouen l'aprenentatge més enllà de l'aula
Cugat Mèdia visita l'escola Collserola i l'escola Turó de Can Mates per veure com treballa l'alumnat fora de la classe
Als passadissos de l'escola Collserola hi ha taules, cadires, contes i murals / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 2/mai/23 per Sara Bella
Les aules ja no són els únics espais d'aprenentatge per a la canalla. En algunes escoles, durant les hores lectives, les portes de l'aula estan obertes, de manera que l'alumnat pot treballar, reflexionar i debatre als passadissos, al pati, a les escales i gairebé a qualsevol racó del centre educatiu. Aquest és el cas, per exemple, de dues de les escoles públiques de Sant Cugat més innovadores: l'escola Turó de Can Mates i l'escola Collserola. Cugat Mèdia s'hi ha desplaçat i ha pogut comprovar com treballa l'alumnat en aquests dos centres.
L'experiència de l'escola Turó de Can Mates
No és gens fàcil travessar el passadís de l'últim pis del Turó de Can Mates, on hi ha les aules de cinquè i sisè. És horari lectiu, però la meitat de l'alumnat està fora de classe. Un parell de grupets assagen, per separat, una obra de teatre; dues alumnes llegeixen assegudes a un sofà; quatre infants treballen amb els ordinadors portàtils. I el més sorprenent és que tots estan realment concentrats. Dins de les aules, l'alumnat també està distribuït per grups, alguns infants parlen amb les mestres, d'altres treballen en solitud, la majoria comparteix opinions amb els companys.Bancs, cadires i sofàs omplen els passadissos del Turó / Foto: Cugat Mèdia
"L'alumnat més gran pot sortir de manera autònoma i supervisada a treballar al passadís o, inclús, al pati", comenta la cap d'estudis del Turó, Stel·la Bonamusa. "Els ensenyem a ser autònoms des de ben petits, perquè nosaltres entenem que cada infant necessita un espai determinat per assolir determinats aprenentatges", afegeix.A banda dels passadissos, on hi ha taules i cadires escampades a les zones més amples, l'alumnat també pot treballar al vestíbul i als espais exteriors. A la sortida de les aules d'Infantil cap al pati, hi ha una porxada que permet ampliar l'espai d'aprenentatge quan el temps ho permet. També hi ha una tarima de fusta on la canalla pot fer rotllanes i, amb una pissarra portàtil, es pot treballar qualsevol projecte al pati.
Les porxades permeten ampliar les aules d'Infantil / Foto: Cugat Mèdia
D'altra banda, les taules de l'hort faciliten que l'alumnat no hagi de tornar a l'aula cada vegada que ha de fer alguna anotació durant el treball en aquest espai, que es fa de forma setmanal. També hi ha una zona de 'bibliopati', amb una catifa de gespa artificial, on es pot llegir còmodament durant el temps d'esbarjo.A l'hort del Turó hi ha taules per treballar a l'exterior / Foto: Cugat Mèdia
Pel que fa a la creació de nous espais d'aprenentatge, la secretària de la junta directiva del centre, Cristina Rierola, explica que és una decisió que sempre es consensua amb l'alumnat i el claustre. A més, periòdicament es revisen tots els canvis que es van aplicant. "El que fem ara no té per què ser el que farem l'any vinent. Sempre valorem l'ús real que es fa dels nous espais i, si no funcionen, els replantegem", conclou.L'aprenentatge a l'escola Collserola
A l'escola Collserola, tots els passadissos són espais d'aprenentatge on l'alumnat s'ensopega constantment amb tota mena de contes. Es tracta del projecte 'La màgia dels llibres als passadissos', una iniciativa reconeguda pel Departament d'Ensenyament gràcies a la qual "l'escola està plena de llibres il·lustrats, presentats frontalment per captar la mirada de la canalla", explica la directora del centre, Isabel Rodríguez.El Collserola està ple de llibres a l'abast de la canalla / Foto: Cugat Mèdia
Un altre projecte que dona vida als passadissos del centre és el que s'anomena 'Estètic i sensorial'. En aquest cas, s'han escampat per tots els racons objectes decoratius, plantes, plats sensorials per mirar, olorar i tocar... "Fins i tot hem posat figures de vidre a la zona d'Infantil, perquè aprenguin a conviure amb el risc i el respecte cap als objectes", comenta Rodríguez.Plats sensorials, plantes, contes i murals al Collserola / Foto: Cugat Mèdia
A banda de tot això, les parets es vesteixen amb els projectes de l'alumnat, així que, ja sigui pujant les escales com sortint al pati o canviant d'aula, sempre es pot aprendre alguna cosa nova mirant els murals.Els murals del Collserola es renoven periòdicament / Foto: Cugat Mèdia
Tal com explica la cap d'estudis del centre, Maria Balsach, "els espais condicionen l'assoliment d'aprenentatges". A més, Balsach també considera que "ergonòmicament, la canalla no pot estar 25 hores en una cadira, els canvis d'espai afavoreixen el moviment, i el moviment és vida".Altres espais d'aprenentatge del centre són el jardí de les olors, els horts, les taules de pícnic dels patis i la biblioteca, per mencionar-ne alguns. "Tots els espais de l'escola són espais d'aprenentatge", conclou la secretària de la junta, Marta Balagué.
DECLARACIONS
Stel·la Bonamusa
Cada infant necessita un espai determinat i al final el que tu intentes és que les criatures siguin autònomes, que puguin escollir quin és el millor espai per poder assolir allò que estan aprenent. Si jo necessito més tranquil·litat, surto; si a fora hi ha el xivarri, és a dins on he d'anar.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Isabel Rodríguez
Tots els passadissos són espais d'aprenentatge. Primer perquè les aules són petites, i després perquè volíem que els infants poguessin circular lliurement. Tenim un projecte d'innovació, reconegut pel departament d'ensenyament, i es diu 'La màgia dels llibres als passadissos'.
Your browser doesn’t support HTML5 audio