Juli Fernández recorda que l'acord amb el PSC és per fer la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa i no el Quart Cinturó
El conseller exigeix a l'Estat que pagui aquesta via amb els pressupostos i no amb la disposició addicional tercera, i el ministeri s'hi nega
El conseller de Territori, Juli Fernández, a la Sala de Mapes de la seu del Departament / Foto: ACN
SocietatPublicat el 5/abr/23 per Acn
El conseller de Territori, Juli Fernández, assegura que hi ha 'necessitats importants que milloren molt més la vida de la gent' que la B-40. En una entrevista a l'ACN coincidint amb la setmana en què s'ha incomplert el termini marcat en l'acord de pressupostos per desencallar aquesta infraestructura, Fernández assenyala que es parla 'molt' d'aquests 'sis kilòmetres hipotètics' d'aquest tram de la Ronda Nord entre Sabadell i Terrassa, però que hi ha projectes com la millora de la connexió entre Castellar i la C-58 o l'increment del transport públic que són 'clau'. De fet, recorda al PSC que l'acord pels pressupostos no parla de la B-40 o Quart Cinturó (Abrera-Granollers), sinó només del tram entre les dues capitals del Vallès Occidental. En tot cas, el conseller de Territori avisa el Ministeri de Transports que l'acord és per a una 'via urbana, no d'alta capacitat' que ha de finançar l'Estat i no la disposició addicional tercera. Des del govern espanyol ja li han respost, però, que aquesta nova via la pagaran amb la disposició addicional tercera, encara que la Generalitat no ho vulgui.
Preguntat sobre això, Fernández afirma que "les infraestructures de l'Estat, les finança l'Estat".
En l'entrevista, Fernández remarca que el Govern té el "compromís" d'arribar a un acord amb el govern espanyol per la B-40 però "sempre en els termes" del que es va pactar pels pressupostos. "No podem arribar a un acord en coses que no hem pactat", assenyala, avisant que no es pot plantejar fer una autovia ni ampliar els municipis per on passi la infraestructura.
El conseller nega que el Govern no tingui pressa per tancar el pacte, i afirma que treballa per "complir els acords". "Però això no vol dir que signis el primer que et posen al davant. El nostre acord diu el que diu, i no diu una altra costa", destaca.
En aquest sentit, Fernández insisteix que la Generalitat "no ha acordat el Quart Cinturó", i que no hi ha "res escrit que comprometi el Govern en aquest sentit".
El ministeri de Transports ha insistit que l'acord que està negociant amb Territori per la B-40 "no hipotecarà" la possible continuïtat de la via més enllà del tram entre Sabadell, Castellar i Terrassa, perquè això "encara està per definir". Fonts del ministeri liderat per Raquel Sánchez han afirmat aquest dimecres que treballen per tancar un acord amb la Generalitat i que tenen "tota la disposició" per fer-ho. Les mateixes fonts de Transports afirmen que el projecte es redactarà "en coordinació amb les diferents administracions" i que serà la Generalitat qui "tramitarà, projectarà i executarà les obres definint el traçat" i sent la titular de la via.
El titular de Territori ha situat entre els projectes més prioritaris la connexió ferroviària entre el Vallès Oriental i Occidental; la connexió de Castellar amb la C-58 i millorar-la entre Sabadell i Terrassa. "Nosaltres el que volem és millorar la vida de la gent, fer que hi hagi avenços i fer-ho d'acord amb el context que vivim", comenta.