Arriba a totes les escoles públiques de Sant Cugat un programa de prevenció de disfuncions d'aprenentatge

L'Hospital Sant Joan de Déu impulsa la iniciativa, finançada per l'Ajuntament i adreçada a l'alumnat de 2n de Primària


  • Comparteix:

Imatge de la presentació de l'acord / Foto: Ajuntament

Imatge de la presentació de l'acord / Foto: Ajuntament

L'Hospital Sant Joan de Déu porta a les escoles públiques de Sant Cugat el programa 'SJD MIND Escoles'. Es tracta d'una iniciativa amb què es pretén millorar el rendiment acadèmic, a través de la prevenció i detecció de trastorns del neurodesenvolupament que poden afectar el baix rendiment o provocar fracàs escolar de l'alumnat. Tot plegat és possible gràcies a un acord entre el centre sanitari i l'Ajuntament, que finançarà el projecte i que es començarà a implementar a finals de febrer, amb reunions amb les famílies. A aquelles que hi vulguin participar, se'ls facilitarà un test (tant per a alumnes, famílies i tutors) per detectar possibles trastorns i actuar-hi.

El programa ja es va dur a terme entre 2011 i 2022, sota el nom de 'Projecte Capellades' a escoles d'arreu de Catalunya, amb una participació d'entre el 80 i 85% de l'alumnat. A Sant Cugat, van participar tres centres: l'escola Pins del Vallès i el Joan Maragall amb alumnes de 1r de Primària, i l'institut Angeleta Ferrater amb alumnat de 1r d'ESO.

Ara, és el primer cop que l'Hospital Sant Joan de Déu signa un acord com aquest amb una administració local: l'Ajuntament finançarà l'estudi amb una aportació de 106.000 euros. L'alcaldessa, Mireia Ingla, ha celebrat que finalment s'hagi arribat a implementar la iniciativa, després de moltes jornades de negociació i així donar un pas més per aconseguir "una escola pública, de qualitat i inclusiva".

Un satisfacció que també ha expressat la regidora d'Educació, Pilar Gorina, que ha posat en valor feina feta entre 2011 i 2022. "Creiem en la prevenció i detecció de les disfuncions d'aprenentatge, i en la seva reversibilitat per evitar el fracàs i l'abandonament escolar en l'adolescència", ha afirmat Gorina.

El director del programa 'SJD MIND Escoles', el doctor Miquel Casas, ha recordat que els trastorns de neurodesenvolupament afecten un 20% dels alumnes als països occidentals. En el cas de Catalunya, es calcula que afecten uns 170.000 alumnes. El psiquiatra de l'Hospital Sant Joan de Déu també ha explicat que se selecciona 2n de Primària per fer aquesta prova perquè el professorat ja coneix millor l'alumnat i es pot fer un seguiment durant tota l'etapa educativa.




Pilar Gorina

Creiem en la prevenció que es pot fer als infants de 6 i 7 anys, i per tant en la detecció del tractament de les disfuncions d'aprenentatge, i en la seva reversibilitat. Per evitar el fracàs i l'abandonament escolar en l'adolescència.

Dr. Miquel Casas

Les dades que tenim ens diuen que entre el 16 i el 17% dels alumnes de primària i ESO no es graduaran amb l'ESO, és a dir faran fracàs escolar. Si hi ha un milió d'alumnes escolaritzats, i acceptem els percentatges, doncs són 170.000 alumnes que estan patint a classe.



  • Comparteix:

COMENTARIS

Disfuncions en l’ensenyament hauríem de vigilar també, i baixar els ratios…

Miquel Pons. Enviat el 10/feb/23


OPINA

Identifica't per comentar aquesta notícia.

Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.

Avís important

Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims

Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors

No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal

Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.