'Els instituts haurien de ser espais lliures de mòbils'
Cugat Mèdia ha parlat amb els instituts del municipi i amb el psicòleg Roger Ferrer sobre l'ús dels mòbils per part dels infants i joves
Les pantalles estan molt presents a alguns centres educatius / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 6/feb/23 per Sara Bella
Són pocs els alumnes que comencen primer d'ESO sense un mòbil propi. Des de fa uns anys, s'ha anat establint aquesta norma no escrita que assimila l'institut amb l'adquisició del primer dispositiu mòbil. Però, a partir de quina edat el jovent està realment preparat per fer un ús responsable d'aquests dispositius? Cugat Mèdia n'ha parlat amb els centres educatius de la ciutat i amb el psicòleg i expert en pantalles de l'assessoria 1segon Roger Ferrer, que creu que els mòbils haurien d'estar prohibits als instituts. A Sant Cugat, només els centres concertats o privats obliguen a guardar els aparells dels alumnes quan entren al centre i fins que en surten. Els públics només en prohibeixen l'ús durant les hores de classe, però no a l'hora del pati.
"Els joves no són prou madurs per tenir mòbil fins als 15 o 16 anys", considera Ferrer. L'expert adverteix que "és molt difícil fer un ús responsable del mòbil quan tens 11, 12 o 13 anys". En aquest sentit, apel·la a "la lògica preventiva" i es mostra totalment a favor de "posar límits clars i senzills".
Joves a l'aire lliure / Foto: Acn
Espais lliures de mòbils
"Seguint la mateixa lògica dels espais lliures de fum, les escoles i instituts haurien de ser espais lliures de pantalles", afirma l'expert. El psicòleg no veu la utilitat dels mòbils als centres educatius i li preocupa especialment l'ús que se'n fa al pati, ja que sovint provoca que els joves deixin d'interactuar entre ells. Aquest desig, per això, està lluny de la realitat, ja que el mòbil està permès a tots els instituts de Sant Cugat.En tots els centres públics, l'alumnat el porta a sobre en tot moment, tot i que a l'aula el seu ús no està permès a no ser que el docent ho indiqui. Al pati, entre classes i al menjador (si n'hi ha), sí que poden utilitzar-lo a l'institut-escola Catalunya, al CAR, al Joaquima Pla i Farreras (excepte per a fer fotos i vídeos) i a l'Institut FP Sant Cugat. En canvi, a l'Angeleta Ferrer i Sensat, a l'Arnau Cadell i al Leonardo Da Vinci, en principi no el poden utilitzar, tot i que el porten a sobre. "Creiem que si els joves no poden utilitzar el mòbil al pati, es relacionen més entre ells", comenta el coordinador pedagògic de l'Arnau Cadell, Daniel de Pablo.
D'altra banda, en els centres concertats i privats que ha consultat Cugat Mèdia, el mòbil és confiscat a primera hora del matí i els alumnes no el poden recuperar fins que marxen. La directora de l'Avenç, Pat Ravetllat, explica que es requisen els telèfons "perquè els alumnes desconnectin unes hores de les xarxes i dels 'likes'". Al Thau i a l'escola Tretzevents, el mòbil es manté guardat durant tota la jornada escolar.
En el cas de l'European International School, segons explica el coordinador de Batxillerat, Sergio Mairal, es diferencia entre l'alumnat d'ESO, que quan arriba al centre ha de deixar el mòbil custodiat fins que marxa, de l'alumnat de Batxillerat, que a classe ha d'apagar-lo, però al pati i fora de l'aula pot utilitzar-lo. Tot i això, Mairal reconeix que "l'ús del dispositiu està en debat permanent entre els docents i no descartem aplicar canvis més endavant si és necessari".
Una jove utilitzant el mòbil / Foto: Pxfuel
Un protocol comú
Des de l'assessoria 1segon, orientada a la prevenció sobre el consum de substàncies i pantalles, s'ha impulsat la creació d'un protocol comú a tots els centres educatius de Sant Cugat sobre l'ús del mòbil. "Nosaltres vam presentar una proposta a la regidoria d'Educació per crear una taula de treball amb la participació de tots els instituts on poder compartir iniciatives d'èxit i inquietuds", explica Ferrer.A partir d'aquests intercanvis, també es podria arribar a crear un protocol únic. "Abans que es prenguin decisions de més amunt, per part de persones que no coneixen la realitat del municipi, l'ideal seria que les prenguéssim nosaltres mateixos", reflexiona Ferrer. Una proposta que, de moment, no ha obtingut resposta, però que, per part de l'assessoria, "segueix sobre la taula".
Límits a casa
Ferrer considera que a casa és important posar limitacions de temps d'ús del mòbil i també limitacions d'espai. Segons diu, és preferible afavorir que les pantalles s'utilitzin en zones comunes, "amb la família a prop per supervisar". De la mateixa manera, recomana que es prohibeixi l'ús del mòbil al bany i a l'habitació. També desaconsella que s'utilitzi abans d'anar a dormir. De fet, Ferrer aconsella que les pantalles s'apaguin, com a mínim, dues hores abans d'anar al llit.Així doncs, el psicòleg entén que l'infant pugui disposar del mòbil "però amb un ús molt restringit i uns límits molt clars sobre quant de temps el podrà utilitzar i en quin moment". Gràcies a aquests límits, segons diu, "l'adult pot observar la reacció del jove i, si la cosa es descontrola, actuar abans". En aquest sentit, Ferrer recomana que, si els límits no es compleixen, s'aturi l'ús i es parli extensament sobre què ha passat i per què.
A més, Ferrer recorda que "quan abans facis aquest pacte de límits, millor. Si el vols fer quan el jove ja té 15 anys i en porta dos o tres fent l'ús que ell vol, serà difícil que accepti els límits que vulguis posar-li".
Una jove mirant el mòbil mentre fa els deures / Foto: Pixabay
Senyals d'alarma
Pel que fa a l'ús (o abús) del mòbil, Ferrer considera que els adults s'han de preocupar si veuen que l'infant o jove "no és capaç de fer un ús responsable del mòbil, actua impulsivament i no té perspectiva crítica". Amb perspectiva crítica es refereix al fet que el jove sigui capaç de reflexionar sobre el perquè del seu comportament i que vegi les connotacions i conseqüències negatives que pot tenir l'abús del mòbil."Els casos d'abús són reversibles però, idealment, s'ha d'intervenir abans que l'ús es descontroli", comenta l'expert. Per reconduir una situació d'abús, "cal que l'entorn familiar vagi a una". Una condició que no sempre és fàcil, "perquè hi ha adults que no estan disposats a revisar el seu propi consum", lamenta Ferrer. "Si l'adult no es revisa i no li està donant l'atenció que necessita al jove, és normal que el jove busqui satisfaccions", reflexiona.
El psicòleg recorda que l'adolescència "és una època molt important per compartir oci a l'aire lliure, pel contacte físic, per aprendre els valors de l'esport, per conviure amb els companys i aprendre a gestionar les emocions". Tot això, si apareix la pantalla abans d'hora, pot propiciar que el jove s'aïlli "en una etapa crucial pel seu desenvolupament". "No ens ho podem permetre", conclou l'expert.
DECLARACIONS
Roger Ferrer
L'abús es pot tirar enrere, però cal que l'entorn familiar vagi tots a una, que això ens costa molt, perquè el problema que tenim és que els familiars a vegades, no tots, però, alguns, no veuen amb bons ulls revisar el seu propi consum.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Sergio Mairal
A l'ESO l'alumne quan arriba al matí deixa el dispositiu apagat sota clau al llarg de tota la jornada escolar. Al Batxillerat el tenen amb ells. A classe l'han de tenir apagat o en mode avió. A més, en determinats moments, els alumnes de Batxillerat, poden utilitzar el mòbil durant les classes.
Your browser doesn’t support HTML5 audio