L'escola l'Avenç aprèn a combatre la desinformació amb el programa 'Desfake'

Verificat és la plataforma impulsora del programa per conscienciar els estudiants sobre la verificació d'informació i l'alfabetització digital

Els alumnes de 4t d'ESO de l'Escola Avenç de Sant Cugat durant la sessió de 'Desfake' / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 26/jun/22 per Paula Pujol

L'escola l'Avenç ha participat en el programa educatiu 'Desfake', un projecte elaborat per Verificat i impulsat a Sant Cugat per l'Ajuntament, que té l'objectiu de lluitar contra la desinformació. Els alumnes de 4t d'ESO i el seu professorat han treballat a l'aula amb aquesta plataforma de verificació temes de màxima actualitat, així com què són les fonts, quines són fiables i quines no. Però també com actuen les 'fake news' al nostre cervell i com verificar la informació, com es pot identificar el discurs d'odi i quines són les seves conseqüències o les teories de conspiració.

'Desfake' és un programa que pretén ensenyar als adolescents, els quals ja han començat a produir i consumir contingut digital, a identificar les fonts fiables. El programa educatiu neix amb la finalitat que els joves tinguin eines per detectar ràpidament les notícies falses o enganyoses i, així, no compartir desinformacions.

La periodista i directora de Verificat Escola, Roser Toll, ha afirmat que "l'alfabetització digital és cada cop més necessària". Per això des de Verificat s'ha posat en marxa el programa educatiu 'Desfake' per portar la verificació d'informació i l'alfabetització digital als joves. Toll ha explicat que la desinformació circula més de pressa que la informació verídica i, per aquesta raó, ha assegurat que "cal fer entendre als joves i educar-los en què no tot es pot compartir ni tot és fiable".

Així doncs, l'objectiu és "formar persones més responsables en el seu consum digital i persones més ben informades i capaces de detectar fonts fiables", ha assegurat Roser Toll. I ha afegit que, sobretot, "cal prendre consciència del món en el qual vivim, en què la digitalització ens envolta".

Durant quatre dies, els alumnes de 4t d'ESO de l'Avenç han dut a terme espais de debat i reflexió, pràctiques guiades sobre eines digitals, entre altres. L'activitat final ha estat crear un producte per TikTok, un vídeo verificat, que els mateixos alumnes consumirien i difondrien. Tot això amb la finalitat de "fer arribar el missatge a l'audiència que és important que verifiquem el contingut abans de compartir-lo", ha detallat Toll. I ha afegit que, "si són els alumnes qui creen el producte, el protagonitzen i el comparteixen, té un efecte multiplicador d'aquest missatge".

Toll ha reivindicat que, a més d'impartir aquest programa a les escoles, ha de ser un model que "s'introdueixi per quedar-se". I ha conclòs que, "davant el volum de notícies que hi ha avui dia és necessari que els alumnes tinguin les eines adients per detectar la informació de qualitat".


DECLARACIONS

Roser Toll Pifarré

L'objectiu és formar persones més responsables en el seu consum digital i persones més ben informades i capaces de detectar fonts fiables i, sobretot, de prendre consciència del món en el que estem vivint ara, en què la digitalització ens envolta.

Your browser doesn’t support HTML5 audio