Eliminar les barreres arquitectòniques, l'assignatura pendent a l'Institut FP de Sant Cugat
A Catalunya hi ha un total de 19 centres que tenen obstacles que impedeixen l'accessibilitat de l'alumnat amb mobilitat reduïda
Publicat el 16/jun/22 per Paula Pujol
L'Institut FP de Sant Cugat és un dels 19 centres del territori català que té barreres arquitectòniques, les quals generen una gran dificultat d'accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda. El centre es va construir fa 40 anys i encara no s'ha adaptat. L'Institut FP té tres edificis i tots tenen obstacles com graons amb rampes sense el pendent adient, portes d'entrada a les classes molt estretes i lavabos no adaptats a persones amb discapacitats físiques. Cugat Mèdia ha visitat l'Institut i ha parlat amb la secretària administradora i professora del centre, Alexandra Subirats, per parlar sobre què suposa tenir aquestes barreres i quines solucions hi ha.
El principal obstacle que impedeix que determinats usuaris puguin accedir o moure's pel centre són les escales. Subirats explica que és "la barrera més important" perquè és on "l'alumne ha d'accedir a la classe dia a dia". La solució seria "instal·lar un ascensor perquè l'alumne pugui accedir a l'institut amb facilitat", assegura Subirats. La idea principal és aprofitar el forat de les escales per instal·lar l'ascensor.
Forat de les escales que s'aprofitaria per fer l'ascensor de l'Institut FP / Foto: Cugat Mèdia
Actualment, però, no hi ha cap alumne amb mobilitat reduïda a l'Institut FP. La secretaria afirma que "està previst fer tota l'adequació del centre a curt termini", ja que els espais han de ser accessibles per a tothom. Des de l'institut són conscients que, en cas que un alumne amb mobilitat reduïda es volgués inscriure a un dels graus que ofereixen, no disposaria d'espais adaptats. Subirats explica que a la pàgina web del centre tenen publicat que són un centre amb barreres arquitectòniques per informar prèviament als alumnes.Una altra de les barreres que es podria trobar la gent amb mobilitat reduïda és l'amplada de les portes. Amb excepció de la porta d'entrada del centre, les altres no compleixen amb els mínims perquè una persona amb cadira de rodes pugui accedir. Per tant, caldria ampliar-les. On la situació és "més delicada" és als banys de l'institut perquè "les portes són molt estretes", assegura Subirats. I afegeix que "els banys no estan adaptats per a gent amb mobilitat reduïda".
Els banys del centre no estan adaptats per persones amb mobilitat reduïda / Foto: Cugat Mèdia
Els petits graons o les rampes no adequades del pati de l'escola també suposen un obstacle per a les persones amb mobilitat reduïda. Subirats explica que "les rampes cal que siguin amb el pendent adient". Tanmateix, afegeix que "cal canviar tot el terra i fer-lo més llis i uniforme".Graons i rampes situades a l'entrada de l'Institut FP / Foto: Cugat Mèdia
Des de l'Institut FP reivindiquen que, a banda d'acabar amb les barreres del centre, cal millorar i acabar amb les de l'accés exterior, abans d'entrar a l'Institut. Subirats explica que són un institut allunyat del centre i l'accés no està adaptat per a les persones amb mobilitat reduïda. "El tram de l'entrada ha de ser accessible per a tothom i el terreny representa un obstacle físic que impedeix que determinats grups de la població puguin arribar fins a l'institut", assegura Subirats.Aquest estiu s'iniciaran les obres d'adequació previstes a l'Institut FP que serviran per arranjar els espais per als cicles formatius de Cuina i gastronomia i Serveis de restauració. Subirats assegura que aquestes obres seran una oportunitat per començar a fer les obres d'adaptació dels espais per a les persones amb mobilitat reduïda. "Des del centre es treballarà per facilitar l'accés a l'estudiant", ja que l'objectiu és "construir un espai inclusiu on es pugui garantir la igualtat d'oportunitats", conclou Alexandra Subirats.
DECLARACIONS
Alexandra Subirats
Per millorar l'accessibilitat seria treure les barreres de les escales, és a dir, posar un ascensor perquè l’alumne pugui accedir-hi i millorar algunes rampes. Les rampes que siguin amb la pendent adient, i que tot el terra que sigui més llis i uniforme.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Alexandra Subirats
Hi ha encara més dificultat el fet del carrer que l’alumne pugui arribar des del municipi directament al centre. Som un centre que estem a les afores, aleshores a vegades algun alumne que pugui venir amb mobilitat reduïda, amb cadira de rodes per exemple, té una primera barrera que és arribar al centre. Per tant, és exterior.
Your browser doesn’t support HTML5 audio