Francesc Duch: 'Treballem perquè a Ca n'Ametller hi hagi una estació intermodal que pugui incloure una estació d'Alta Velocitat'
El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge parla a Cugat Mèdia del soterrament de les vies dels FGC i de l'aparcament del CAP
Publicat el 5/mai/22 per Albert Solé
La línia d'Alta Velocitat que fa anys que es diu que passarà per Sant Cugat podria ser una realitat 'abans del que ens pensem', ha explicat Francesc Duch, tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà i Habitatge en una entrevista a Cugat Mèdia. Per aquest motiu Duch ha avançat que han demanat que aquesta l'ínia d'AVE tingui una parada al futur intercanviador previst al futur barri de Ca n'Ametller, el de l'Hospital General, i que aquesta es converteixi en una estació intermodal: FGC, Renfe i AVE. El tinent d'alcaldia també ha explicat que demanaran a la Generalitat que quan construeixin la segona línia de Ferrocarrils del Vallès entre Barcelona i Sant Cugat, com que aquesta haurà de ser soterrada, aprofitin i hi facin passar també el tram de la línia actual que passa pel centre de la ciutat. I respecte al futur de l'aparcament de davant del CAP de la Mina, Duch ha revelat que expropiaran una part d'aquests terrenys, qualificats de zona verda, que ara mateix estan en mans de diferents propietaris.
Arran de la visita a Madrid de l'alcaldessa, Mireia Ingla, i el primer tinent d'alcaldia, Pere Soler, per reunir-se amb diferents ministeris, van conèixer que el projecte de fer un 'bypass' de la línia de l'AVE pel Vallès està bastant avançat. "Segurament no seria una línia per a AVE de llarg recorregut, però sí que per a trens de mitja distància amb més estacions i que relliguin tot el territori català amb alta velocitat. I aquí és on Sant Cugat vol dir que el lloc indicat, de les diferents opcions que hi ha, és a Ca n'Ametller", ha dit Duch. De fet, afirma que aquesta estació intermodal seria el centre d'aquest nou barri que està projectat de fer en l'última zona que falta per urbanitzar de la ciutat.
Per tant, aquesta parada de l'AVE formaria part de l'intercanviador que el govern municipal vol que es faci entre l'estació de l'Hospital General dels FGC i l'R8 de Renfe. "La idea és posar les andanes de l'estació de l'R8 on físicament es creuen amb les dels FGC. Aquí hem de veure què passa amb l'estació de Rubí -que està just a l'altra banda de l'AP7-. El projecte està molt avançat de com es poden relligar totes les vies i andanes".
Pel que fa a l'altre intercanviador, el de l'estació del Volpelleres amb l'estació de Sant Cugat de l'R8, Duch afirma que aquest serà més fàcil de fer: "Seria recol·locar l'estació de Renfe físicament allà on es creua amb les vies dels FGC i fer unes andanes noves. Aquesta és una intervenció factible que es pot fer en un termini breu, ja que posant andanes noves i fent un pas elevat ja ho tindríem".
El tinent d'alcaldia considera que aquest és el moment idoni per fer aquestes reclamacions: "És el moment per apostar fort pels dos intercanviadors, i és el moment perquè tenim sinergies entre el govern local, Generalitat i Estatal. Està tot alineat per fer aquesta demanda amb èxit".
Soterrament
En paral·lel a aquests dos intercanviadors, el govern municipal ha demanat a la Generalitat que aprofiti el projecte, que "ja ha encarregat als FGC", de fer un segon túnel per Collserola en paral·lel a l'existent entre Barcelona i Sant Cugat per soterrar les vies que passen pel centre de la ciutat. "Nosaltres entenem que si arriba una nova línia paral·lela a l'existent que no pot passar en superfície, demanem que se'ns ensenyi el projecte i que es pugui soterrar la línia al seu pas per Sant Cugat". A l'entrevista Duch es mostra molest perquè la Generalitat encara no els ha explicat els detalls d'aquest nou túnel, i per això l'alcaldessa va enviar una carta al vicepresident Jordi Puigneró.Habitatge
"En aquest mandat haurem entregat més habitatges que en el mandat anterior, curt i ras. Es van entregar uns pisos a Benet i Moixó al principi de mandat, venien del govern anterior, però es van entregar. S'estan construint els 60 pisos de Jeroni Pujades, que estan molt avançats i aquest 2022 estan acabats i entregats. I a més tenim les cases dels Mestres de la Floresta, que era un tema encallat des de fa anys". D'aquesta manera ha respost Francesc Duch a les crítiques que els llencen des de l'oposició sobre que aquest govern no ha fet cap pis en tres anys de mandat.Un altre projecte que avança, però que segur que no estarà a acabat abans de finals de mandat és el de Ragull Centre, del qual, un cop aprovat el conveni amb els laboratoris Ferrer, ara tocar fer la requalificació dels terrenys que actualment són sòl industrial. "Ara estem treballant en la modificació del planejament. Fa pocs dies Ferrer ja ens va presentar l'esborrany de document de modificació del planejament, i ara entrarem en el període de revisió del document i la seva tramitació, i després ja la reparcel·lació, urbanització i projectes de construcció després".
Aparcament CAP de la Mina
Des del mes de juliol passat, l'aparcament de zona blava i vermella de davant del CAP de la Mina està tancat, i està lluny de tornar-se a reobrir. Els terrenys pertanyen a diferents propietaris privats, que els van cedir a l'Ajuntament el 2002 a canvi d'uns altres terrenys on s'hi havien de construir habitatges i es van requalificar com a zona verda. Malgrat això, el consistori hi va posar un aparcament de zona blava. Després de 15 anys en els quals no es va avançar en la part dels habitatges, els propietaris van posar una demanda contra l'Ajuntament el 2017. Quatre anys més tard, i sense novetats, el jutjat va amenaçar de prendre mesures, per això Duch explica que van haver de tancar l'aparcament perquè això no interferís en el procés judicial. El tinent d'alcaldia, però, ha explicat en aquesta entrevista a Cugat Mèdia que l'Ajuntament té previst expropiar una part d'aquests terrenys, i d'aquesta manera es convertiria en un propietari més d'aquesta parcel·la. "És un procés que no serà ràpid, però estem en vies de trobar-hi una solució, i si pel camí arribem a un acord amb els propietaris per recuperar l'aparcament es farà", ha dit Duch.
DECLARACIONS
Francesc Duch
Segurament no seria una línia per a AVE d'alt recorregut, però sí que per a trens de mitja distància amb més estacions i que relliguin tot el territori català amb alta velocitat. I aquí és on Sant Cugat vol dir qu el lloc indicat, de les diferents opcions que hi ha, una sigui a Ca n'Ametller.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Francesc Duch
La freqüència de trens s'ha incrementat, i les molèsties també. Si hi ha aquesta oportunitat, com a municipi l'hem d'aprofitar. Si totes les línies passen sota terra, la ciutat disposaria de molts més espais.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Francesc Duch
Igual que fem amb les expropiacions famoses de Valldoreix, pot ser que haguem d'expropiar aquest tros de parcel·la. En el moment que això sigui efectiu, l'Ajuntament també tindrà terrenys dins aquest espai. És un procés que no serà ràpid
Your browser doesn’t support HTML5 audio