Una campanya distingirà els establiments on s'atén i es pot parlar en català

La iniciativa pretén impulsar l'ús del català en els comerços de Sant Cugat

La presentació de la campanya / Foto: Cedida

Societat

Publicat el 20/abr/22 per Anna González

La campanya 'Aquí atenem en català' identificarà els comerços on els clients poden ser atesos i poden dirigir-se en llengua catalana. Es tracta d'una iniciativa d'Òmnium Cultural i Totmedia, a la qual ja s'hi han adherit les associacions Sant Cugat Comerç, Comerç del Centre Històric i Comerç del Barri del Monestir. L'objectiu és promoure l'ús habitual del català en els establiments de Sant Cugat, que per aconseguir el distintiu de la campanya hauran de comprometre's amb un codi de bones pràctiques.

Aquest codi estipula quatre pràctiques:

  • L'atenció oral en català, com a llengua inicial de contacte amb el client.
  • Promocions i comunicacions en català.
  • Compliment de la legislació de normalització lingüística i de consum.
  • Compromís de millora en l’atenció en català en cas que hi hagi queixes.

    Així, la campanya pretén ser "un reconeixement als establiments que tenen una política comercial de compromís amb la llengua catalana" i "un estímul als establiments que no tenen, encara, un model d'atenció lingüística en català".

    Segons les darreres dades de la Direcció general de Política Lingüística de la Generalitat, l'ús del català en l'àmbit comercial de Sant Cugat presenta indicadors millors que altres municipis de l'entorn, però es pot millorar, sobretot en l'atenció oral. De fet, les enquestes sobre l'ús social de la llengua catalana evidencien un retrocés. Per exemple, la retolació identificativa arriba al 53,8%, la retolació informativa al 75,8% i l'atenció inicial en català es dona al 54% dels establiments.

    Xifres que aquesta campanya vol incrementar. Per fer-ho, els establiments que s'hi sumin podran utilitzar en el seu aparador l'adhesiu 'Aquí atenem en català' i es divulgaran a les webs d'Òmnium Sant Cugat i Tot Sant Cugat. Aquest distintiu identifica els comerços on els clients poden parlar i ser atesos en català.

    A més, aquells establiments on, malgrat que el personal no parli català, hi ha un compromís d'aprendre'l i de no canviar l'idioma podran identificar-se amb l'adhesiu 'Aquí pots parlar en català'.