L'R8 funcionarà durant 10 mesos per carretera entre Martorell i Rubí
L'adaptació del túnel de Castellbisbal per instal·lar l'ample internacional obliga a interrompre aquest tram del servei ferroviari
Imatge d'arxiu de l'estació de Renfe de Sant Cugat / Foto: Ajuntament
SocietatPublicat el 20/abr/22 per Anna González
La línia R8 de Rodalies de Renfe, que dona servei a Sant Cugat, estarà afectada per obres des d'aquest dissabte i fins al febrer del 2023. Es tracta dels treballs d'adaptació del túnel de Castellbisbal per poder adaptar a l'ample internacional aquest tram. Així, i durant uns 10 mesos, el servei entre Martorell i Rubí es farà per carretera amb un bus substitutori. Entre Rubí i Granollers Centre, el servei ferroviari funcionarà amb normalitat.
És a dir, la circulació ferroviària només estarà interrompuda entre Martorell i Rubí, així que els trens iniciaran i finalitzaran el seu recorregut a l'estació de Rubí.
Afectacions a l'R8 / Foto: Renfe
La Porta d’Europa del Corredor Mediterrani
Aquesta afectació és conseqüència de les obres d'adaptació de l'actual túnel de Castellbisbal, en el tram Martorell-Castellbisbal, per a la posterior instal·lació de l'ample internacional en aquest tram, conegut com la Porta d'Europa del Corredor Mediterrani. Aquesta intervenció compta amb una inversió de 152,85 milions d'euros.L'objectiu de l'actuació és preparar la infraestructura per enllaçar aquest tram en ample estàndard amb els ja realitzats cap al nord entre el Nus de Castellbisbal i la frontera francesa, i amb els que actualment es troben en execució cap al sud, entre el Nus de Vila-seca, Sant Vicenç de Calders i Martorell, i amb els que s'estan materialitzant a les diferents comunitats autònomes que formen part del Corredor.
Per poder dur a terme l'adaptació de l'actual túnel de Castellbisbal, es reobrirà al trànsit l'antic túnel de Costablanca, de més de 800 m de longitud, un cop executades les obres de renovació. Tot això permetrà disposar d'una via quan es portin a terme les actuacions al túnel de Castellbisbal.
En el futur, l'obertura del túnel de Costablanca també contribuirà a incrementar la capacitat del trajecte i a augmentar la flexibilitat i la capacitat operativa de l'explotació ferroviària en aquest tram, que disposarà de tres vies generals.
Pla d'obres
Aquesta intervenció forma part d'un pla d'obres per millorar el servei de Renfe a Catalunya, amb una previsió d'inversió global de 471 milions d'euros provinents del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana. Entre les actuacions projectades, hi ha la integració del ferrocarril a Sant Feliu de Llobregat i la remodelació de l'estació de Molins de Rei, així com el desenvolupament del Corredor Mediterrani al túnel de Castellbisbal i l'avenç del sector Sant Andreu-La Sagrera, amb actuacions a la nova estació de Rodalies de Sant Andreu Comtal i el trasllat del corredor d'ample convencional Barcelona-Granollers-Portbou (línies R2 i R11) per l'interior de la futura estació de La Sagrera.Consulta de les afectacions
Per tal de comunicar totes les afectacions que aquestes actuacions provocaran al servei de Rodalies, Adif i Renfe han dissenyat el pla de comunicació i atenció al client ‘Transformem Rodalies’ que, de forma detallada, explicarà les modificacions que es produeixin a la circulació de trens a Catalunya.Aquesta informació es comunicarà a través de megafonia en estacions, a l'interior dels trens, així com en pantalles i teleindicadors. Els viatgers poden consultar els horaris als webs www.rodaliesdecatalunya.cat, www.renfe.com i www.adif.es (apartat Estat de la Xarxa), en el telèfon d’informació 900 41 00 41, a les Apps Rodalies de Catalunya i Adif en tu móvil, a més dels canals de xarxes socials (@rodalies i @infoadif).