Sant Cugat recupera els nivells de contaminació per N02 d'abans de la pandèmia

L'impacte de la Zona de Baixes Emissions encara no es pot avaluar per l'efecte del confinament i les restriccions

Imatge d'arxiu / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 16/feb/22 per Anna González

Sant Cugat ha iniciat el 2022 amb nivells de contaminació per diòxid de nitrogen (NO2) superiors als de gener del 2020. La mitjana del primer mes del 2022 és de 61,12 micrograms per metre cúbic (µg/m3), mentre que la de 2021 va ser de 49,25 i la de 2020 de 60,35, segons les dades publicades al web de l'Ajuntament. Malgrat això, la mitjana de cap mes d'aquest període ha superat els 90 µg/m3, quan la qualitat passa de ser bona a regular. Aquests registres també visibilitzen l'impacte dels mesos de confinament i dels diferents períodes de restriccions de mobilitat, cosa que no permet avaluar encara l'efecte de l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions (ZBE) el maig de 2021.



Amb tot, la ciutat ha registrat des del gener del 2020 cinc episodis concrets en què els nivells de NO2 han superat els 91 micrograms per metre cúbic. En el cas dels nivells d'ozó troposfèric (O3); tot i que és un contaminant que no s'emet directament a l'atmosfera, sinó que es forma a partir de reaccions químiques entre contaminants primaris com els òxids de nitrogen i els compostos orgànics volàtils; també s'han vist incrementats en comparació amb el gener del 2020. Des de llavors, Sant Cugat ha registrat 13 episodis en què s'han superat els 111 micrograms per metre cúbic.

L'Ajuntament de Sant Cugat té previst fer una primera valoració de les dades de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat (ZBE) aviat. Just abans de l'entrada en vigor de les sancions (1 de novembre de 2021), el consistori va explicar que uns 19.000 vehicles entraven llavors cada dia de mitjana a la ZBE, segons les dades de les cinc càmeres que controlen aquesta àrea. D'aquests, uns 600 no tenien etiqueta ambiental (3%), dels quals uns 350 eren sancionables. Això representava l'1,8%. A més, tot i que el parc automobilístic s'havia incrementat, aquest era menys contaminant.