'La Zona de Baixes Emissions és una acció global de l'àrea metropolitana i no només de Sant Cugat'
José Gallardo, el regidor de Mobilitat, diu que, quan falten dos mesos perquè es comenci a sancionar la ZBE, els ciutadans "ja n'estan assabentats"
Jose Gallardo, regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport / Foto: Lali Puig
SocietatPublicat el 1/set/21 per Albert Solé
Aquest 1 de setembre falten dos mesos exactes perquè l'Ajuntament comenci a sancionar els vehicles que no compleixin la normativa de la Zona de Baixes Emissions. En aquesta entrevista a Cugat Mèdia, el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, considera que la majoria dels conductors afectats ja estan 'assabentats' que l'1 de novembre ja no podran circular amb el seu vehicle contaminant.
Escolta-ho
Creu que tots els ciutadans afectats estan assabentats?
Des de l'Ajuntament hem fet tota difusió i comunicació per informar-ne. Van enviar una carta a les 34.000 llars de Sant Cugat avisant, i abans de novembre n'enviaren una altra recordant que a partir de l'1 de novembre entra en vigor el període sancionador. També s'ha fet una campanya comunicativa al carrer, que encara continua i continuarà. Per tant, la gent sí que està assabentada, i pel que ens arriba, tenint Barcelona al costat, la gent ja sap com funciona si té un cotxe que no accedir a la seva ZBE.
I a la gent que no viu a Sant Cugat però que hi ve a treballar cada dia?
La gent que treballa a Sant Cugat segur que ha vist la campanya comunicativa al carrer, i als seus llocs de feina segur que es parla i després de quatre mesos ha d'estar més que assabentada.
Quatre mesos després de la posada en marxa, sense sancions, creu que la gent entén el perquè es pren aquest mesura, i com es fa?
Entenen el perquè, però quan els afecta directament volen esgotar el temps. La gent no entén que no ens esperen al 2023 i ens avancem un any, i nosaltres diem que ens avancem perquè és una feinada posar la ZBE en marxa, hem tardat dos anys. I també ho fem no per sancionar, si volguéssim sancionar prohibiríem l'entrada a vehicle amb etiqueta B, i no ho fem. L'objectiu és millorar la qualitat de l'aire i reduir la contaminació al màxim dins les possibilitat que tenim com a Ajuntament. Jo crec que la gent n'és conscient i majoritàriament n'està a favor, però quan t'afecta de manera individual hi ha coses que no t'acaben d'agradar. Però quan fem mesures com aquesta mirem el conjunt de la població i el que no podem fer són excepcions una per una en funció de les necessitats que tingui cadascú.
Les excepcions previstes a la normativa satisfan la majoria de casuístiques?
Les excepcions estan contemplades i estan acordades amb tota l'Àrea Metropolitana. Hem de pensar que aquesta mesura de la ZBE no és una cosa únicament de Sant Cugat. Ara costa d'entendre perquè no tenim cap municipi al costat que tingui en vigor una ZBE. Hem de pensar que d'aquí a un any, a tots els municipis que tenim al voltant de Sant Cugat tampoc s'hi podrà accedir amb els vehicles més antics, i llavors la gent començarà a entendre que aquesta és una acció global de l'àrea metropolitana i no només de Sant Cugat.
L'alt grau de contaminació de la ciutat també podria ser per l'autopista, l'AP7 i la C-16, tal com va denunciar un ciutadà en l'última Audiència Pública, i per tant, la ZBE tampoc arreglarà molt les emissions?
És una evidència que l'AP7 és una via de contaminació importantíssima, però aquí com a ajuntament no hi podem fer res. Nosaltres actuem en el municipi per protegir a la població amb les actuacions que podem dur a terme com a ajuntament i amb les eines que tenim. Més enllà hi podem influir, però no podem fer res en una via que no és nostra, que és del ministeri.
L'1 de novembre, totes les mesures alternatives per a les persones que no puguin entrar a la ZBE amb el seu vehicle, estan a punt?
N'hi ha moltes que ja estan en marxa. Som una ciutat que tenim una xarxa de Ferrocarrils que gairebé és un metro amb set estacions i que a partir d'ara tindrem un tren cada dos minuts i mig; tenim el park&ride a l'entrada per Cerdanyola; amb la xarxa ciclable... ja hi ha alternatives.
Tenien previst fer un altre park&ride, oi?
El que volem fer és un altre aparcament dissuasori a l'entrada de Rubí, a la zona de Boheringer, però encara no podem fins que no signem el nou conveni de bus, per incorporar una nova línia de bus.
Les sancions aniran de 100 a 500 euros. Quin tipus d'infracció es considera lleu, de 100, i quina greu, de 500?
Les sancions varien en funció del tipus de vehicle. No és el mateix que se salti la ZBE un camió de 12 tones que una motocicleta, per tant, en funció de vehicle canvia la sanció. A més, la reincidència està penalitzada amb fins a un 30%. Però aquestes sancions no les posem nosaltres, les marca la DGT.
Què es farà amb els diners recaptats?
Tots els diners que es recaptin aniran dedicats a accions per fomentar la mobilitat sostenible, com la millor de carrils bici.
DECLARACIONS
Jose Gallardo
"Hem de pensar que d'aquí un any, a tots els municipis que tenim al voltant de Sant Cugat tampoc s'hi podrà accedir amb els vehicles més antics, i llavors la gent començarà a entendre que aquesta és una acció global de l'àrea metropolitana i no només de Sant Cugat"
Your browser doesn’t support HTML5 audio