Classes híbrides: com seran les classes en cas d'un positiu amb alumnes vacunats i no-vacunats?

Dues santcugatenques que han fet classes així expliquen els beneficis i inconvenients d'aquest sistema que es farà servir als instituts

Els alumnes de secundària no cal que facin quarantena si compten amb la pauta completa de la vacuna / Foto: ACN

Societat

Publicat el 14/set/21 per Nora Tarnow

A partir d'aquest curs, l'alumnat de més de 12 anys no cal que faci quarantena si compta amb la pauta completa de la vacuna. Les classes de secundària, per tant, no s'aturaran ni es traslladaran per complet a la virtualitat en cas de detectar-se un positiu dins del grup. Què faran, llavors, els instituts? El departament diu que les classes s'hauran de fer amb un sistema híbrid: els alumnes confinats es connecten de manera virtual mentre la resta de companys, els vacunats, segueix la classe de manera presencial a l'aula. Cugat Mèdia ha parlat amb dues santcugatenques que ja han fet classes híbrides.

Des d'alguns instituts de Sant Cugat ja van fer servir el sistema de classes híbrides quan algun estudiant s'havia de confinar per causes externes a l'escola; en cas d'haver sigut contacte estret d'un familiar per exemple. Així ho explica Eva Navarro, que va exercir de professora substituta d'Educació Visual i Plàstica a un institut santcugatenc durant el curs passat. Ella ho valora positivament, ja que d'aquesta manera els alumnes no van perdre el fil de les classes i tecnològicament estaven preparats per fer-ho. "Es va establir com a voluntat del centre que sempre ens connectéssim", comenta.

Tot i això, Navarro reconeix que la presencialitat sempre serà la millor opció. Les dificultats a nivell comunicatiu, la manca de materials per realitzar les activitats de l'assignatura des de casa i el fet de no tenir els companys de classe a prop, són els principals inconvenients que ha pogut detectar la docent santcugatenca d'aquesta modalitat.

Algunes carreres universitàries també van aplicar aquest sistema, però a diferència dels instituts, es va fer per reduir el risc de contagis i, per tant, no es va tractar d'una qüestió puntual. És el cas de les assignatures del doble grau de Dret i Ciències Polítiques de la UAB. Una alumna d'aquest grau, Aina Gómez, explica que a partir del segon semestre els van deixar triar entre anar a l'aula o connectar-se des de casa: "Hi havia força gent online", assegura l'alumna, que ara farà segon. Ella sempre que podia anava a classe, ja que "el professor se centrava més en la gent que venia presencialment".

Gómez explica que les persones que seguien les matèries des de casa "tenien algunes dificultats per seguir bé la classe". Molts docents, afirma, no tenien en compte que les intervencions dels alumnes que estaven presencialment a l'aula no es podien escoltar, no es veia el que escrivien a la pissarra, explica Gómez. Al ser estudiant de primer, la santcugatenca va tenir més presencialitat que la resta de cursos. Ella ho agraeix, ja que a l'hora de fer activitats en grups, per exemple, no coneixia a gairebé ningú.

Qui s'haurà de confinar quan es detecti un positiu?
Només hauran de confinar-se els positius i els estudiants que no estiguin vacunats o no tinguin la pauta completa. Pels alumnes d'Infantil i de Primària, el sistema continuarà com el curs passat: si hi ha un positiu, tot el grup bombolla haurà de fer quarantena durant 10 dies.




DECLARACIONS

Eva Navarro

El que es perdien era tota aquesta part de dinàmiques de classe, d'exercicis en grup... Aquest tipus de coses no es poden substituir. La presencialitat sempre serà molt millor. Però sí que aconseguia, aquest sistema, que no perdessin el fil de les classes. Perquè sinó tornen al cap de 10 dies i no s'enteren de res.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Aina Gomez

La majoria de classes que podia hi anava presencialment perquè online era més complicat enterar-se de les coses perquè el professor es centrava més amb la gent que estaven presencialment i passava una mica de la gent que estava connectada online. I també quan fèiem el mixt, quan la gent aixecava la mà no s'escoltava; hi havia professors que ho tenien en compte i llavors ho repetien però altres que no. I també el tema de la pissarra, que moltes vegades feien dibuixos i no es veia res des de casa.

Your browser doesn’t support HTML5 audio