És fàcil moure's en bicicleta per Sant Cugat?
L'especial Medi Ambient ofereix una tertúlia sobre propostes de col·lectius ciclistes per utilitzar la bicicleta com a mitjà de transport
Imatge d'uns ciclistes a Sant Cugat / Foto: Localpres
SocietatPublicat el 16/ago/21 per Maria Bragós
Agafar la bicicleta en lloc del cotxe per desplaçar-se per la ciutat és un dels passos que es poden fer per avançar cap a una mobilitat més activa. Aquest és un principi que tenen molt clar des de diferents col·lectius de ciclistes de Sant Cugat, i Cugat Mèdia ha parlat amb els representants d'alguns d'ells per veure quines propostes fan a la ciutadania i a les institucions. Són Manel Romero, de la Unió Ciclista Sant Cugat; Joan Calvera, cofundador de Cyclocat, una iniciativa privada sense ànim de lucre que documenta i classifica vies segures per anar en bicicleta a Catalunya; Ernest Vidal, que des de l'Assemblea de la Bicicleta a Sant Cugat vetlla per promoure l'ús de la bicicleta com a mitjà de transport a la ciutat, i Daniel Ramos, de la botiga de bicicletes La-Squadra.
Escolta-ho
D'entrada, Manel Romero posa sobre la taula el fet que, a Sant Cugat, la bicicleta s'utilitza bàsicament per motius lúdics i esportius, i no de mobilitat. Per tant, apunta que la ciutat es troba lluny de poder-se definir com a ciclista. Joan Calvera hi està d'acord, i ho atribueix a una manca d'infraestructura ciclista: "A Sant Cugat es pot anar en bicicleta per tot arreu, però, per les persones grans i els infants, hi ha zones en què és perillós. Falta infraestructura ciclista, cosa que s'ha vist propiciada pel tipus d'urbanisme que ha tingut la ciutat des de la irrupció de l'automòbil".
Per a Ernest Vidal, la pandèmia ha fet que més gent s'interessi pel món de la bicicleta, però com una cosa esportiva. A més, apunta a dos ingredients que hi han ajudat: la serra de Collserola i unes bones carreteres. En canvi, creu que és en el camp de la bicicleta urbana que queda molta feina per fer. Daniel Ramos hi coincideix: "A Sant Cugat, el ciclisme és més lúdic i esportiu que no pas enfocat a poder substituir un cotxe o una moto. I és per això que fa falta fomentar el carril bici, perquè la gent tingui més ganes d'agafar la bicicleta per dins de la ciutat".
Segons Ramos, els carrils bici s'haurien de millorar molt, ja que estan fets de fa anys i no estan pensats com un mitjà de desplaçament. Ell es queixa especialment de les condicions dels ciclistes a la rambla del Celler, on diu que els cotxes van de pressa. "S'haurien de posar carrils bici al centre del poble", proposa Ramos. En canvi, el cofundador de Cyclocat es mostra partidari d'eliminar carrils bici, "perquè durant anys s'han fet carrils bici de qualsevol manera, per exemple, bidireccionals".
Però, de fet, per a Joan Calvera el problema es troba en la manca d'educació viària i de sensibilització. És per això que ell aposta perquè l'educació viària sigui obligatòria a les escoles, una solució a què Romero s'afegeix i que posa en relació amb la demanda d'infraestructures per a ciclistes: "La cultura i la infraestructura van molt lligades: si tens cultura i educació, demanes més infraestructura, ja que és la teva manera de viure la ciutat".
Per acabar la tertúlia, es va parlar del nou HUB Sant Cugat que hi ha al Mira-sol Centre Comercial. Es tracta d'una prova pilot per fomentar la intermodalitat entre tren i bicicleta a l'hora de planificar desplaçaments. Es gestiona a través del sistema Bicibox i hi ha espai per aparcar de manera gratuïta i segura 18 bicicletes. Tots quatre tertulians van coincidir que és una mesura que pot ajudar, però que per si sola no aporta una solució. Per a Ernest Vidal, poder tenir la bicicleta en un lloc segur és un punt a favor, però diu que "el problema és que hi ha poques places, i pot ser que el trobis ocupat".
Ell mateix va voler concloure amb una reflexió al voltant de la importància de desplaçar-se en bicicleta i no en cotxe com a tria personal, perquè per a ell cal "crear més salut i menys contaminació".
Trobaràs més contingut que sobre la crisi climàtica a l'espai dedicat al Medi Ambient de Cugat Mèdia.