Anna Andreu (lutier): ''Hi ha músics que fan molts quilòmetres per portar el seu instrument aquí''
Entrem al taller de l'Anna Andreu i el Gerard Díaz, una lutier i un arqueter que treballen al bell mig de Sant Cugat
Publicat el 9/ago/21 per Eva Garrido
Fa deu anys que es van instal·lar al número 12 del carrer de Castillejos, però abans ja havien treballat durant cinc anys al barri de Sant Francesc. Es van formar durant quatre anys a Cremona, a Itàlia, i han anat ampliant els seus coneixements en diversos tallers d'arreu d'Europa. Són tan especialistes en el que fan, que l'un no podria fer la feina de l'altra. Són l'Anna Andreu i el Gerard Díaz una lutier i un arqueter que, junts, es dediquen a la fabricació i reparació d'instruments de corda fregada.
Es van formar a Cremona, a Itàlia, perquè a l'Estat espanyol, a l'únic lloc on es pot aprendre l'ofici de lutier és al Conservatori Arriaga de Bilbao, al País Basc. A les parets del seu estudi hi pengen tota mena de violins i violes, algunes en reparació, altres de fabricació pròpia. Mentre parlen no deixen de treballar, de fet, l'Anna està enfeinada amb la construcció d'una viola de gamba soprano per a una músic de Lió i el Gerard amb un arc. ''Al juliol acostumem a tenir força feina. Els músics acostumen a portar-nos els instruments perquè els hi donem una ullada i els hi posem a punt'', explica Andreu. Amor i paciència serien dues de les qualitats que farien falta per a aquest ofici, una feina tan concreta que l'Anna no sabria fer d'arquetera ni el Gerard de lutier. Això sí, s'aconsellen l'un a l'altra.
Ells mateixos fan broma sobre la imatge que deu tenir la societat d'aquest ofici. ''La gent es pensa que un lutier és un home gran'', apunta Díaz, però la veritat és que hi ha relleu generacional i hi ha joves que s'hi volen dedicar. I com s'actualitza un lutier? L'Anna i el Gerard fan tant instruments moderns com clàssics. Una de les seves passions és fer-ne seguint les tècniques del barroc, però amb formalització contemporània. Per a fer-ho, visiten museus i col·leccions d'arreu per poder estudiar peces d'aquella època de ben a prop.
Ni cartells ni res que faci sospitar que en aquest carrer del centre de Sant Cugat s'hi fa un ofici tan artesanal, si no fos perquè a l'aparador hi llueix un violí en forma de patí, una peça creada especialment com a imatge del festival Contratemps 2021. Així és com l'Anna i el Gerard, cada dia, passant desapercebuts, fan en un petit taller coses grandioses.
DECLARACIONS
Anna Andreu
A mi m'agrada molt quan arriben instruments construïts a Barcelona, o construïts a Catalunya. Perquè és com veure la història de la luteria.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Gerard Díaz
Els instruments barrocs que han arribat fins als nostres dies sovint estan molt modificats. Nosaltres fem una hipòtesi de com era quan es va construir.
Your browser doesn’t support HTML5 audio