Dubtes, crítiques i reticències en l'entrada en vigor de la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat

La ciutadania reclama alternatives i ajudes per a aquelles persones que ja no poden circular pel centre de la ciutat

Societat

Publicat el 3/mai/21 per Martí González

Primer dia laborable sense canvis amb la Zona de Baixes Emissions en funcionament. Des d'aquest dilluns al matí està prohibit circular entre les set del matí i les vuit del vespre els dies laborables amb un vehicle sense etiqueta ambiental pel centre de Sant Cugat, la primera ciutat de l'àrea metropolitana que disposa d'una Zona de Baixes Emissions d'àmbit local. La mesura, que es vol emmirallar en la que ja s'aplica, des de l'any passat, a les rondes de Barcelona, no implicarà sancions fins al novembre.

I, precisament, aquestes moratòries, tant la general com les específiques d'alguns vehicles que sí que hi podran circular de moment, han fet que no es veiessin grans canvis en el trànsit de la ciutat. La nova normativa, segons calcula l'Ajuntament, afectarà uns 3.800 vehicles, un 7% del parc mòbil de la ciutat.

El regidor de Mobilitat, José Gallardo, ha recordat que els municipis de més de 50.000 habitants estaran obligats a disposar d'una Zona de Baixes Emissions el 2023 i que Sant Cugat s'ha volgut avançar per fer-ho "sense presses" i amb "pedagogia" per adaptar-se al canvi. Gallardo també ha assegurat que la de Sant Cugat "no és tan agressiva" com en d'altres ciutats i que han mirat de tenir en compte les diferents casuístiques. Això sí, ha remarcat que és una mesura "necessària" i que continuaran en oferir alternatives de transport, tant amb els aparcaments dissuassoris i els busos llançadora, a l'avinguda de Roquetes -ja en funcionament- i a la carretera de Rubí, com en la millora de les línies i de la flota d'autobusos, conjuntament amb l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), qui té la competència.

Des de l'Assemblea pel Clima de Sant Cugat alerten que la mesura no comportarà el canvi "necessari" de la mobilitat a la ciutat. Ho ha explicat a Cugat Mèdia un dels seus membres, Joan Casanova, que també considera que aquesta normativa tindrà unes repercussions de classe, ja que les persones afectades s'hauran de comprar cotxes nous i això només beneficiarà, assegura, la indústria automobilística. D'altra banda, les persones afectades amb qui ha pogut parlar Cugat Mèdia reclamen alternatives, principalment per a gent que no té recursos i necessita el cotxe eventualment.






DECLARACIONS

Joan Casanova

Aquesta mesura no està traient de la ciutat un gran gruix de cotxes, que és el que creiem que hauria de passar, perquè necessitem un canvi radical de la mobilitat. I, d'altra banda, creiem que això té repercussions de classe importants. No restringeix l'ús del cotxe, el sistema, la indústria i el consum automobilístic seguirà funcionant.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Yago Alonso i Reyes Núñez

Ho trobo molt malament per gent que no té recursos ni diners, amb l'actual crisi, per haver-se de comprar un cotxe. / Em sembla molt bé tot el que sigui afavorir la circulació a peu o amb bici, però no m'agrada que es plantegi com una guerra contra el cotxe, perquè hi ha gent que el necessita.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

José Gallardo

Ho hem volgut fer sense presses, explicant-ho el millor possible, per això tenim aquests sis mesos de moratòria. Tenim comptabilitzats uns 55.000 vehicles a Sant Cugat, dels quals segons la DGT no tenen etiqueta ambiental. Però nosaltres hem fet un estudi amb les nostres càmeres i hem detectat que, en moviment, afectarà aproximadament el 7% del parc mòbil de Sant Cugat.

Your browser doesn’t support HTML5 audio