Nova exempció per a vehicles professionals per entrar a la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat
Els vehicles professionals de treballadors amb ingressos baixos tindran una moratòria per entrar al centre de la ciutat durant un any
Publicat el 28/abr/21 per Martí González
Tot a punt perquè aquest dissabte entri en vigor la Zona de Baixes Emissions de Sant Cugat, una àrea d'uns quatre quilòmetres quadrats del centre de la ciutat per la qual els vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT no hi podran circular els dies laborables entre les 7 h i les 20 h. Una normativa que contempla exempcions i moratòries, com per exemple per als vehicles professionals de treballadors amb ingressos baixos durant el primer any (fins l'1 de maig de 2021), per als de serveis i per als que es dediquin al transport de persones amb mobilitat reduïda, entre d'altres. No es començaran a posar sancions, però, fins a l'1 de novembre.
Una de les al·legacions acceptades més destacades per a l'ordenança, segons ha explicat el regidor de Mobilitat, José Gallardo, és la moratòria d'un any per a aquelles persones que necessitin el vehicle per treballar i tinguin uns ingressos inferiors a dues vegades l'Indicador de Renda d'Efectes Múltiples (IPREM), uns 16.000 euros anuals. La intenció, però, és que la normativa sigui el més semblant possible a la que ja s'aplica a les rondes de Barcelona per no "embolicar" la ciutadania.
La comissionada per a l'Emergència Climàtica, Alba Gordó, ha definit la posada en marxa d'aquesta normativa com un "moment històric" per a la mobilitat urbana i s'ha mostrat orgullosa pel fet que Sant Cugat s'avanci a introduir una mesura que serà obligatòria a partir del 2023 per als municipis de més de 50.000 habitants.
Des de l'Ajuntament s'enviarà una carta a tota la ciutadania al maig i una altra al novembre amb l'explicació detallada d'aquesta normativa.
El sistema de control es farà automàticament per lectura de matrícula amb càmeres fixes situades en semàfors dels punts d'entrada a la zona i amb un cotxe de policia, tot i que no s'avisarà la ciutadania fins que comenci el període sancionador, l'1 de novembre. Les multes per incomplir l'ordenança seran d'entre 100 i 500 euros segons la gravetat de la infracció i els ingressos serviran per finançar actuacions vinculades al foment de la mobilitat sostenible.
Pel que fa a les alternatives, en el cas de les persones afectades per la nova normativa, el govern municipal ha explicat que, a més de l'aparcament dissuasori a la zona de Can Magí -a l'avinguda de Roquetes-, s'està treballant per crear-ne un altre per als vehicles que vinguin per la zona de la carretera de Rubí, prop de l'empresa Boehringer. Des d'aquests punts hi hauria un autobús llançadora (el de Can Magí ja està en funcionament) amb una freqüència d'uns 10 minuts per anar fins al centre. A més, recorden que hi ha vuit estacions de tren, entre les de FGC i la de Rodalies, 11 línies d'autobús urbà i cinc d'interurbà i prop de 50 quilòmetres de carrils bici. Tot plegat amb l'objectiu d'eliminar el vehicle privat de motor del centre de la ciutat.
DECLARACIONS
José Gallardo
S'han acceptat algunes al·legacions, només de 'Repensem la ZBE', també del gremi de tallers mecànics i d'algun partit polític, però hem de fer una ordenança amb la resta de l'àrea metropolitana, no podem fer excepcions que emboliquin més al ciutadà i no l'ajudin.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Alba Gordó
Sant Cugat referma el compromís amb la sostenibilitat i l'emergència climàtica. Aquesta és una de les mesures estrella d'aquest Pla d'emergència climàtica. Ens fa molta il·lusió iniciar dissabte aquest nou període, crec que és un moment històric, perquè marcarà un abans i un després en la mobilitat urbana.
Your browser doesn’t support HTML5 audio