La tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, considera la moratòria dels desnonaments 'un ajornament del patiment'
Gibert ha explicat a Cugat Mèdia que, com a mínim, hi ha 34 famílies santcugatenques en procés de llançament
Concentració del Sindicat de Llogateres per aturar un desnonament a Sant Cugat / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 18/abr/21 per Sara Bella
Una mesura 'imprescindible però insuficient' i una forma 'd'ajornar el patiment de les famílies'. Així valora la tinenta d'alcaldia de Drets Socials, Núria Gibert, l'ampliació de tres mesos de la moratòria de lloguer i de la suspensió de desnonaments anunciada pel president del govern espanyol, Pedro Sánchez, aquest dimecres. La segona tinenta d'alcaldia lamenta que 'mentre l'habitatge estigui al mercat, el que pot fer un municipi són gotes al mar'. Ara mateix l'Ajuntament és coneixedor de 34 unitats familiars santcugatenques pendents d'execució del llançament. Una xifra molt allunyada de la que voldrien, ja que 'per nosaltres, l'única dada tolerable és zero'.
Gibert admet que des de l'administració és molt difícil tenir "la fotografia perfecta", ja que hi ha un gruix de "silenciosos" dels quals no tenen constància. D'altra banda, també puntualitza que dels 34 casos detectats, alguns es podrien prorrogar mentre es busquen alternatives habitacionals.
La tinenta d'alcaldia lamenta que "si no es regula el dret a l'habitatge, si no hi ha una moratòria en la qüestió dels desnonaments, si no s'obliga els grans tenidors a oferir lloguers socials", l'únic que es pot fer des de l'àmbit local és "acompanyar tota aquesta emergència". En aquest sentit, considera que són les administracions autonòmiques i estatals les que "han de posar les piles, i molt". Tot i això, Gibert assegura que des de Drets Socials no s'evadeix cap responsabilitat i que, des de l'inici de l'actual mandat, han centrat esforços "en l'emergència habitacional com a prioritat".
Concretament, s'han iniciat programes específics, com el Punt d'atenció a la mediació al lloguer, s'ha demanat "el compromís de les immobiliàries amb el compliment de la regulació de l'índex", "s'han multiplicat les ajudes" i s'ha ampliat l'equip dedicat a temes d'habitatges.
Punt d'atenció a la mediació al lloguer
És un servei d'assessorament i mediació per a inquilins i propietaris que posa en contacte totes les parts per buscar una solució exitosa per a tots. Es pot negociar una rebaixa del lloguer, es pot allargar un contracte o es pot arribar a un altre tipus d'acord que permeti evitar el desnonament dels inquilins.
Es va posar en marxa el juliol de 2020, arran de la crisi econòmica i social derivada de la pandèmia, però "volem que es quedi a l'Ajuntament". Segons la segona tinenta d'alcaldia, és un servei que va a l'arrel del problema, ja que "l'habitatge és un dret de drets sense el qual el dret a la intimitat, a la salut, a l'educació o a la seguretat, no poden garantir-se".
DECLARACIONS
Núria Gibert
Si no es regula el dret a l'habitatge, si no hi ha una moratòria en la qüestió dels desnonaments, si no s'obliga els grans tenidors a oferir lloguers socials i mentre l'habitatge estigui al mercat, el que pugui fer un municipi són gotes al mar.
Your browser doesn’t support HTML5 audio