Aquests són els tràmits per presentar al·legacions al pressupost municipal
Cugat Mèdia recull els passos per presentar qualsevol classe d'instància a l'Ajuntament
Les instàncies es poden presentar presencialment a l'Oficina d'Atenció Ciutadana / Foto: Ajuntament de Sant Cugat
SocietatPublicat el 14/abr/21 per Sergio Morales
El pressupost municipal de 2021 s'ha presentat a la ciutadania aquest dimecres, després que rebés el vistiplau inicial per part del ple municipal. El període d'al·legacions està obert fins aquest divendres. Per presentar-hi esmenes, cal fer una instància genèrica. Cugat Mèdia detalla com es posa en marxa aquest tràmit administratiu.
QUI POT PRESENTAR UNA INSTÀNCIA?
Tothom, siguin persones naturals o jurídiques, independentment de la seva nacionalitat, i es pot exercir tant individualment com col·lectivament. Dirigir peticions i plantejar queixes és un dret que tenen totes les persones, però ho han de fer, això sí, tal com estipulen les lleis a les institucions i a l'administració. De fet, aquest dret està recollit tant a la Constitució espanyola com a l'Estatut d'autonomia de Catalunya. VULL PRESENTAR UNA INSTÀNCIA. QUÈ ÉS EL PRIMER QUE HE DE FER?
El primer que cal fer és descarregar del web de l'Ajuntament el document per presentar una instància genèrica. Aquí s'han d'indicar les dades personals, així com els motius de la petició. Per exemple, en el cas del pressupost municipal cal exposar-hi tot allò relatiu a l'esmena que es presenta. EN LÍNIA O PRESENCIAL?
La ciutadania té l'opció de fer aquest tràmit de manera telemàtica. Per fer-ho, però cal disposar d'un certificat digital vàlid: es pot fer el que estigui vinculat amb el navegador web, utilitzant DNI electrònic o el certificat Clave. També es pot utilitzar l'idCAT mòbil. Una vegada s'ha accedit, només cal seguir els passos indicats i adjuntar la documentació requerida.Aquells que optin per presentar la instància de manera presencial poden sol·licitar cita prèvia a l'Oficina d'Atenció Ciutadana (OAC), trucant al 010 (en el cas que es contacti des de Sant Cugat) o al 900 104 941 (en el cas que es truqui des de fora de la ciutat).
PUC ADJUNTAR-HI DOCUMENTACIÓ COMPLEMENTÀRIA?
Sí, tota aquella que es consideri necessària per fonamentar la petició. QUANT DE TEMPS TRIGARAN A DONAR-ME UNA RESPOSTA?
A no ser que s'especifiqui (en el cas del pressupost, abans de la seva aprovació definitiva), el termini màxim de resolució és de tres mesos.SI NO EM CONVENÇ LA RESPOSTA, PUC FER ALGUNA COSA MÉS?
Una vegada l'òrgan competent hagi dictat una resolució a la instància, es pot interposar un recurs de reposició en un termini d'un mes. Si es desestima la interposició del recurs, es pot optar per la via judicial, amb un contenciós administratiu. En aquest cas, el termini és de dos mesos. Si la desestimació del recurs es produeix per silenci administratiu, el termini per presentar el contenciós s'allarga a sis mesos.SILENCI ADMINISTRATIU?
Si la persona interessada no rep una resposta per part de l'administració una vegada exhaurit el termini, la seva petició queda legitimada, a no ser que hi hagi una llei o norma europea que digui el contrari.Ara bé, el silenci administratiu no sempre va en favor de la persona sol·licitant: en els procediments relatius al dret de petició, en els d'estimació que tinguin com a conseqüència que es transfereixin al sol·licitant o a tercers facultats relatives al domini públic o al servei públic i també en els procediments d'impugnació d'actes o disposicions.