El valor de la ràdio catalana, pública i local, a debat en el Dia Mundial de la Ràdio de la Unesco

Un col·loqui a quatre veus que ha comptat amb Mònica Lablanca, directora de Cugat Mèdia

El debat ha parlat del pape de la ràdio local / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 13/feb/21 per Clara Bardají

'La ràdio és el mitjà que genera més passió, connexió i enamorament'. Així ho ha afirmat la cap de redacció de La Xarxa, Núria de José, en el col·loqui de la Federació Catalana d'Associacions i Clubs UNESCO amb motiu del Dia Mundial de la Ràdio. Un debat a quatre veus que ha posat al centre els reptes i oportunitat d'aquest mitjà en el qual també han participat Mònica Lablanca, directora de Cugat Mèdia i vicepresidenta de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya; Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio; i Jordi Margarit, president de la Ràdio Associació de Catalunya. El debat, moderat per Onno Seroo, president de la federació dels clubs UNESCO, s'ha desenvolupat sota el lema 'Evolució, innovació i connexió' i s'ha retransmès per YouTube.

La directora de Cugat Mèdia i vicepresidenta de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya, Mònica Lablanca, ha remarcat que "els ràdios municipals han de ser complementàries a les generalistes" i ha destacat la importància d'aconseguir que l'oient "tingui la voluntat de saber què passa al seu entorn més immediat". Segons Lablanca, la ràdio local té el paper "de cohesionar una ciutat", així com "donar veu a l'oient".

Per la seva banda, i amb el focus encara posat en la connexió de la ràdio a l'entorn local, Núria de José ha repassat les principals funcions de la ràdio local: "entreteniment, garantir la participació ciutadana, normalització lingüística, funció de ràdio-escola i, sobretot, funció informativa en clau local". De José ha posat èmfasi en el fet que la ràdio de proximitat dona "immediatesa en la informació del municipi" i, per això, cal convertir-se en una "font de credibilitat" per la ciutadania.

Fent una mirada més general, Jordi Margarit ha assegurat que, "sobretot, la ràdio és evolució". Aquest mitjà de comunicació s'ha anat adaptant als temps, "s'ha innovat la concepció de fer ràdio". Margarit també ha dit que el català en la ràdio "és molt important" i ha recordat que, entre el 1939 i el 1976, "la ràdio en català emmudeix per culpa el feixisme".

Per la seva banda, Saül Gordillo s'ha centrat en el terme de la innovació i ha posat en valor el paper de la ràdio pública a Catalunya: "ha estat sempre una ràdio de molta qualitat". El director de Catalunya Ràdio ha assegurat que "un dels compromisos i reptes" de la ràdio pública és anar "una o dues passes per davant" per poder adaptar-se a les innovacions tecnològiques. Ha posat d'exemple l'auge dels podcasts, "una de les grans apostes de Catalunya Ràdio".

El col·loqui també s'ha centrat en la necessitat de combatre les 'fake news', des de ràdios generalistes fins a les locals, i fer-ho des de l'interior amb una bona feina i formació periodística. La cita d'aquest dissabte ha posat punt final amb un desig per a la ràdio de part de cada participant. De José ha demanat que els treballadors de la ràdio local "siguin sempre rigorosos i exigents" i que els oients "no perdin la fidelitat" i Lablanca ha afegit que els mitjans de proximitat "no es creguin de segona i comencin a jugar a primera divisió". Finalment, amb una mirada més global, Margarit ha fet un crit a l'"honestedat i a la professionalitat", mentre que Gordillo ha demanat "oients" per a la ràdio local, catalana i pública i perquè "l'àudio sigui un format de llarga vida".