La llengua catalana, l'assignatura pendent a les pàgines web dels comerços de Sant Cugat
L'estudi 'Ofercat' ha analitzat l'ús del català escrit i oral en més de 500 establiments de la ciutat durant el 2019
Entre un 80 i un 90% dels comerços de Sant Cugat tenen retolació en català / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 10/des/20 per Martí González
El comerç de Sant Cugat treu bona nota, en general, en l'ús del català. Segons les dades de l'estudi 'Ofercat', fet pel Consorci per la Normalització Lingüística i la Generalitat durant el 2019 en més de 500 establiments de la ciutat, gairebé un 90% de la retolació és en català i, en comparació amb els altres nou municipis catalans on s'ha fet l'estudi, Sant Cugat se situa 'a la part alta', només per darrere de Manresa i Reus i a un nivell similar que Molins de Rei. Els factors on cal millorar més: les pàgines web dels establiments i l'atenció oral principalment en comerços regentats per població estrangera.
L'estudi ha tingut en compte la retolació, tant de marca i nom del comerç com d'aparador, la llengua d'atenció d'inici i l'adequació quan el client parla en català i les pàgines web i perfils de Facebook dels comerços. En el primer cas, Sant Cugat compleix, en general, amb la normativa vigent, ja que gairebé un 90% tenen retolació en català. Pel que fa a l'atenció d'inici, només un 54% dels comerciants atenen en català en un primer moment, un percentatge que creix fins al 69% en el moment en què el client se li adreça en català. El responsable d'Anàlisi i Avaluació del Consorci per a la Normalització Lingüística, Albert Fabà, que ha exposat les dades, ha destacat aquest aspecte de l'atenció a les grans superfícies, on la diferència és encara més alta.
Per sectors, on hi ha menys català oral és en la restauració i l'hoteleria, mentre que als mercats tant en l'escrit com en l'atenció presenten unes xifres altes. En canvi, a la retolació a les botigues del centre comercial és on hi ha menys català, possiblement pels noms i eslògans de grans marques i cadenes, segons Fabà.
A banda de Sant Cugat, la resta de municipis participants en l'estudi han estat Cerdanyola, Manresa, Molins de Rei, Mollet, Reus, Rubí, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Gramenet i Viladecans.
A més del recull de dades, el projecte 'Ofercat' consta d'una segona fase, la dels plans de promoció de la llengua catalana segons els resultats de l'estudi. Uns plans que, tal com ha explicat la responsable del Servei Local de Català de Sant Cugat, Mar Oñate, ja han començat aquest any i s'han d'allargar fins al 2022. Les principals coses a millorar, a més de l'atenció en establiments regentats per persones estrangeres, és a internet. Tot i que només un 44% dels comerços estudiats tenen pàgina web o perfil a Facebook, d'aquests entre un 73 i un 89% o només ofereixen els productes en castellà o és l'idioma que apareix per defecte. En aquest sentit, Oñate ha detallat algunes de les activitats que ja es duen a terme, com per exemple l'assessorament i els cursos a empreses i emprenedors i campanyes per adherir més establiments col·laboradors del projecte de 'Voluntariat per la Llengua', per garantir que totes les persones usuàries puguin ser ateses en català. També hi ha programes en la venda de joguines en català, pràctiques lingüístiques per a negocis i ciutadans i, de cara la 2021, es promourà un servei d'assessorament lingüístic de text per afavorir, en gran part, l'oferta en català per Internet.
I aquest també és un dels factors als quals s'ha referit la tinenta d'alcaldia Esther Madrona, presidenta, també, del Consell del Consorci per la Normalització Lingüística del Vallès Occidental 3. Madrona ha assegurat que la llengua catalana "s'hauria de proposar Internet com a gran futur amic", ja que té "un recorregut molt més gran" i moltes "opcions de créixer". La tinenta d'alcaldia també ha fet referència a animar els negocis, principalment grans empreses, a fer una aposta perquè les persones que hi treballen prioritzin el català per atendre la clientela.
Durant la presentació s'ha posat en valor la col·laboració amb les administracions locals perquè els comerços de nova obertura tinguin assessorament i informació sobre la legislació lingüística i l'oferta del Servei Local de Català, a més de fomentar el treball conjunt amb agents socials i econòmics de la ciutat.
DECLARACIONS
Albert Fabà
Les grans superfícies, que tenen la retolació informativa al 100%, atenen molt poc en català. I curiosament, el 75% quan els parles en català es passen al català.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Mar Oñate
Un dels factors on convindria treballar intensament a Sant Cugat, no és només en els establiments regentats per estrangers, on hi treballarem més endavant, sinó també en les webs que ara majoritàriament no són en català.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Esther Madrona
És relativament senzill, o això indiquen les dades, que hi hagi una relació en català entre el comerciant i la persona usuària, però a Internet és on el català té més opcions de créixer i deixar d'estar en un segon pla.
Your browser doesn’t support HTML5 audio