Fiscalia arxiva la investigació de les contractacions de l'Ajuntament
La investigació, iniciada per una denúncia de Cs, conclou que no existeixen infraccions penals
Publicat el 5/nov/20 per Anna González
La Fiscalia ha tancat i arxivat la investigació engegada per una denúncia de Cs sobre contractacions fetes entre el 2017 i el 2018 que presumptament no s'ajustaven als procediments requerits. Després de més d'un any d'indagacions a partir de l'informe anual que fa interventor de l'Ajuntament de Sant Cugat, la Fiscalia no veu infraccions penals. Això sí, ho posa en coneixement de l'Oficina Antifrau de Catalunya, per si vol fer actuacions suplementàries de revisió dels mecanismes de control del consistori -llavors governat pel PDeCAT, als quals retreu 'certa deixadesa'.
Segons l'escrit de Fiscalia, al qual ha tingut accés Cugat Mèdia, principalment s'ha investigat la relació entre el consistori i les vuit societats que prestaven serveis a l'Ajuntament i que la intervenció ja va alertar que els procediments de contractació presentaven deficiències.
Es tracta de serveis de neteja, contractació eventual per al Teatre-Auditori, transport públic, per a la rehabilitació de La Unió, d'enllumenat públic, gestió d'aigües i energia, i la prestació d'activitats complementàries per a escoles bressol o esplais. Tots ells per un import total d'uns 1'4 milions d'euros.
Els atestats policials de la investigació, segons recull la Fiscalia, corroboren que els serveis analitzats d'aquestes vuit societats van ser prestats, però que no van ser "degudament inclosos en els expedients corresponents de contractació ni pressupostats", fet pel qual van ocasionar expedients de reconeixement de deute. A més, i revisada documentació de períodes anteriors, la investigació policial veu una "manca d'actuació" dels responsables del control econòmic, financer i legal que es va traduir en una prestació de serveis a l'Ajuntament (governat pel PDeCAT) sense la normativa en matèria de contractació pública.
La Fiscalia conclou que els indicis no permeten la imputació de cap delicte, tot i que la investigació policial apuntava a un presumpte delicte de prevaricació administrativa per omissió.
Per a la Fiscalia, aquesta inacció, però, no pot ser considerada prevaricació perquè no es donen els cinc supòsits que indica la jurisprudència del Tribunal Suprem: que sigui una resolució dictada per una autoritat o funcionari, que sigui il·legal, que no pugui ser argumentada tècnicament o jurídica, que ocasioni un resultat injust i que sigui dictada amb la finalitat de fer efectiva la voluntat particular de l'autoritat o el funcionari i amb el coneixement d'actuar contra dret.
"En cap cas es van destinar fons municipals a l'abonament de serveis no prestats, capritxosos o superflus", diu la Fiscalia, que detalla que es tracta de serveis necessaris que no es poden deixar de prestar i dels quals no s'ha beneficiat cap persona vinculada a la contractació.
Tot i això, la Fiscalia admet que la investigació sí que deixa al descobert que es van ometre, per part dels òrgans de fiscalització i control de l'Ajuntament -intervenció i secretaria-, i subsidiàriament pels responsables polítics, "els més elementals mecanismes legals que asseguren la necessària transparència, objectivitat i lliure concurrència que han de presidir la contractació d'empreses per a la prestació de serveis en el sector públic".
En aquest sentit, la Fiscalia fa referència a "una certa deixadesa" en la gestió ordinària per part dels òrgans de control municipal i "una manca de supervisió" dels responsables polítics de les àrees afectades.
És per això que remet la documentació a l'Oficina Antifrau de Catalunya perquè "supervisi si les pràctiques irregulars han estat ja definitivament desterrades del consistori" o si cal adoptar alguna mesura o recomanació addicionals.