Les universitats adapten o cancel·len la mobilitat d'estudiants
La combinació de classes en línia i presencials és la fórmula que ofereixen aquells centres que, de moment, mantenen els convenis
Les universitats cancel·len o aplacen els convenis de mobilitat d'estudiants estrangers / Font: Creative Commons
SocietatPublicat el 17/ago/20 per Andrea Figueras
La pandèmia de la COVID-19 ha condicionat la mobilitat d'estudiants a l'estranger. Tant aquells que ja havien marxat i van tornar per confinar-se a casa com els que havien de viatjar després de l'estiu han hagut de renunciar a viure aquesta experiència única. Cugat Mèdia parla amb estudiants santcugatencs que s'han trobat en alguna d’aquestes situacions, alguns que van haver de tornar abans i d’altres que no podran fer les maletes.
'Ens donaven l'opció de reincorporar-nos a les classes a la nostra universitat de Barcelona o de seguir amb les classes de la universitat estrangera des de casa nostra'. Aquesta va ser la solució que van donar a Norman Benet, estudiant de Disseny i Desenvolupament de videojocs al CITM que es trobava a Glasgow quan es va decretar la pandèmia. En el seu cas, la decisió va ser marxar per poder passar el confinament amb més comoditat, ja que a la residència universitària on vivia l'espai es reduïa a poc més d'una habitació de quatre metres quadrats i un lavabo.
En altres casos, la transició al model de classes en línia ha estat fàcil per la tipologia d'estudis. Nil Navarro, estudiant del Grau Superior en Animació, 3D i entorns interactius a ITES va poder acabar el semestre a Gal·les, ja que en el seu cas bona part de la feina ja es feia des de casa abans de la pandèmia. 'Ha estat molt fàcil el canvi i l’adaptació. Se'ns va donar l'opció de tornar a casa però tampoc vam trobar obstacles per quedar-nos'. Tot i la situació, va poder viure aquesta experiència única, una oportunitat que ara ha quedat truncada per a aquells qui havien de marxar després de l'estiu.
'Considero que estava apostant els diners perquè, tot i la situació, ningú ens garantia que poguéssim recuperar-los. Vaig estar pendent de què anunciava la universitat de destí, ja que personalment no vaig rebre cap comunicat. En el meu cas no es donava la possibilitat de canviar-ho de semestre i vaig decidir cancel·lar-ho', explicava Guillem Sabaté, estudiant de Biologia a la Universitat de Barcelona que havia de cursar el primer semestre a Amsterdam, però que, davant la incertesa, va renunciar a la plaça.
La falta de comunicació ha estat un denominador comú en la gestió dels convenis. La gestió per part de les universitats està condicionada per la incertesa i la poca capacitat de previsió envers l'evolució de la pandèmia. 'Tota la informació que he rebut ha estat perquè jo mateixa m'he posat en contacte amb la universitat. He trobat a faltar un correu en el qual se'ns expliqués si podríem marxar o no', afirmava Clàudia Serra, estudiant de Disseny de Moda a LCI Barcelona, que al febrer marxa d'Erasmus a Brussel·les. La falta de garanties també s'estén al cobrament d'ajudes econòmiques: 'de moment tot segueix com estava previst, amb classes online i presencials. El problema és que no m'asseguren cobrar els diners de la Beca Erasmus.'
De fet, no només està agafat amb pinces l'Erasmus. Joves amb la intenció de marxar a l'estranger per treballar i aprendre idiomes encara no saben del cert si podran embarcar-se en aquesta experiència. L'Alex García havia planejat una estada a Austràlia per treballar però el tancament de fronteres amb alguns territoris l'ha obligat a aplaçar-ho. 'Austràlia aplica algunes restriccions a països entre els quals es troba Espanya. La meva intenció és marxar quan obrin les fronteres i la situació s'hagi normalitzat, però això ja serà de cara al gener'.
Els rebrots i l'arribada de la vacuna decidiran si, finalment, podran fer les maletes.
DECLARACIONS
Guillem Sabaté
Ajuda jo personalment no he rebut cap, l'única ha estat poder cancel·lar-ho justificant que és pel coronavirus.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Clàudia Serra
He trobat a faltar algun correu a tots els d'Erasmus que ens digués com quedava la situació, perquè tota la informació que ens ha arribat ha estat perquè ens hem posat nosaltres en contacte amb la universitat i no a la inversa, o a través de companys que s'han posat en contacte i ens han explicat què els havien dit des de la universitat.
Your browser doesn’t support HTML5 audio