Sant Cugat adaptarà els carrers del centre per destinar més espais a vianants i bicicletes

L'Ajuntament engega una prova pilot d'una anella de mobilitat verda per garantir la distància social i una mobilitat segura

L'Anell de Mobilitat Verda passa per la Rambla Ribatallada / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 21/mai/20 per Clara Bardají

El centre de Sant Cugat disposarà de més espai destinat a vianants i bicicletes i s'eliminarà carrils de circulació de vehicles de motor. L'Ajuntament ha posat en marxa una prova pilot per habilitar una anella de mobilitat verda amb l'objectiu de garantir la distància social entre persones. Els àmbits de Serveis Urbans i Mobilitat han iniciat, aquest dijous, les actuacions a les principals vies del nucli urbà i es preveu que la mesura entri en funcionament la primera setmana de juny.

Mapa de l'anell de mobilitat verda al centre de Sant Cugat / Foto: Ajuntament



L'anella de mobilitat verda envoltarà el centre de Sant Cugat i els canvis afectaran la Rambla Ribatallada, el carrer de Francesc Moragas, l'avinguda de Rius i Taulet, l'avinguda de Lluís Companys i el carrer d'Àngels Guimerà. El projecte neix després que l'Ajuntament hagi observat que, en les primeres fases del desconfinament, els moviments a peu i en bicicleta han augmentat, com també ho ha fet l'ús del vehicle privat. Per això, l'objectiu d'aquest pla d'acció de mesures urgents i immediates és oferir a la ciutadania un espai perquè es pugui moure de manera segura i, a la vegada, fomentar el transport sostenible.

Aquest dijous, la brigada municipal ja ha començat amb l'execució de les actuacions amb pintura i elements d'abalisament, que es faran de forma gradual a l'espai públic. Són actuacions reversibles que incrementaran l'espai disponible per als vianants i les bicicletes. També s'adequarà la programació dels semàfors afectats.

En una roda de premsa telemàtica aquest dijous, el regidor de Serveis Urbans, Mobilitat i Transport, José Gallardo, ha assegurat que es valorarà l'efectivitat d'aquesta prova pilot i, 'si funciona', la mesura es farà permanent o es modificarà si cal.

Actuacions previstes
  • Rambla Ribatallada: es reservarà el carril dret de circulació per ampliar la vorera i tenir més espai i evitar conflictes amb les bicicletes del carril bici.
  • Pla del Vinyet: s'elimina el carril del costat sud i s'hi crea un carril bici bidireccional per connectar el carril bici d'avinguda de Gràcia i Ribatallada amb la resta de Pla del Vinyet.
  • Avinguda de Gràcia i carrer de Francesc Moragas entre Pla del Vinyet i Rambla del Celler: s'elimina el carril d'estacionament i, en el seu lloc, s'hi inclou el carril bici.
  • Francesc Moragas, entre Rambla del Celler i Quatre Cantons: s'elimina el carril de circulació esquerre i s'hi crea un carril bici bidireccional.
  • Avinguda de Rius i Taulet, entre Quatre Cantons i avinguda de Lluís Companys: en els trams que tenen aparcament s'elimina l'aparcament i un dels dos carrils de circulació. En el seu lloc es crea el carril bici bidireccional.
  • A l'avinguda de Lluís Companys s'elimina el carril esquerre i en el seu lloc es crea un carril bici de pujada (en el sentit contrari dels vehicles). En el sentit de la marxa les bicicletes compartiran l'espai amb els vehicles a 30 km/h.
  • A la sortida del túnel de la plaça de Lluís Millet s'obligarà els vehicles a girar a la dreta cap a Villà. El carrer d'Àngel Guimerà quedarà amb un trànsit residual de veïns i es compartirà amb les bicicletes a 30km/h.


  • Repensar l'espai públic i potenciar el teixit comercial dels barris
    La regidora de Sostenibilitat i Comissionada per a l'Emergència Climàtica, Alba Gordó, ha remarcat que és 'un bon moment per repensar l'espai públic'. L'aplicació d'aquest anell de mobilitat respon a les recomanacions de salut pública 'de mantenir la distància social per minimitzar possibles contagis', com explica Gordó. En aquest sentit, el regidor de Participació i Barris, Marco Simarro, ha defensat que amb aquestes mesures 'recuperem espai públic per a les persones' i ha ressaltat que l'augment de desplaçaments a peu o vehicles sostenibles ajudarà a 'potenciar l'activitat associativa i comercial dels barris'.

    Per tirar endavant la iniciativa, l'Ajuntament també ha volgut donar veu al comerç de Sant Cugat i associacions que fomenten el transport sostenible, com l'Assemblea de la Bici. Gallardo ha remarcat que aquest pla és un projecte de ciutat i, per això, s'han mantingut converses amb aquests sectors de la ciutat. Tot i que el comerç acostuma a ser 'reticent als canvis', en aquest cas 'entenen la situació i demanen empatia'. L'objectiu del consistori és treballar de manera conjunta i 'amb escolta activa' per 'adaptar les mesures a les seves peticions i no perjudicar-los'






    DECLARACIONS

    José Gallardo

    És una prova que farem sense gastar molts diners en fer aquesta obra. Farem evaluació per veure si funciona. Si funciona, ho deixarem i sinó ho anirem modificant, sempre comptant amb comerciants i altres entitats. És una cosa que volem fer com a ciutat.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio

    Alba Gordó

    És un bon moment per repensar l'espai públic, hi ha diversos moviments que així ens ho demanen. Però també hi ha les recomanacions de salut pública de mantenir la distància social per minimitzar els possibles contagis.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio

    Marco Simarro

    Amb aquestes mesures recuperem espai públic per a les persones i potenciem el teixit comercial dels barris.

    Your browser doesn’t support HTML5 audio