Els taxis de Sant Cugat oferiran un servei del 20% mentre duri l'estat d'alarma
El número de finalització de la llicència determinarà quins taxistes poden operar
El servei de taxi queda reduït a Sant Cugat a causa del coronavirus / Foto: Cugat Mèdia
SocietatPublicat el 25/mar/20 per Acn
A partir d'aquest dimecres 25 de març, el 20% de la flota de taxis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) atendrà diàriament la demanda del servei de la capital catalana mentre duri l'estat d'alarma. Així ho ha decretat l'Institut Metropolità del Taxi (IMET), que d'acord amb la Resolució SLT/768/2020 del 24 de març, la Generalitat de Catalunya habilita els ens locals competents a determinar, si cal, una reducció en l'oferta de serveis de transport en el taxi. La normativa impulsada per l'IMET estableix que cada dia podrà sortir a treballar el 20% de la flota de taxis d'acord amb el número de finalització de les llicències.
Segons la informació facilitada per l'AMB, dilluns podran sortir a treballar les llicències acabades en 3 i 4; dimarts, les que acabin en 5 i 6; dimecres, les que finalitzin amb 7 i 8; dijous, les acabades en 9 i 0, i divendres, les que acabin en 1 i 2. Pel que fa als caps de setmana, dissabte 28 de març podran sortir a treballar les llicències acabades en 3 i 5, mentre que el diumenge 29 de març ho podran fer les acabades en 4 i 6. El dissabte 4 d'abril, en canvi, sortiran les llicències que acabin en 7 i 9, i el diumenge 5 d'abril les llicències acabades en 8 i 0.
En cas de pròrroga de l'estat d'alarma, els criteris de dilluns a divendres seran els mateixos, mentre que els caps de setmana l'ordre serà el següent: dissabte 11 d'abril sortiran les llicències acabades en 2 i 4; diumenge 12 d'abril, les acabades en 1 i 3; dissabte 18 d'abril, les acabades en 5 i 7; diumenge 19 d'abril, les acabades en 6 i 8; dissabte 25 d'abril, les acabades en 0 i 2, i diumenge 26 d'abril, les acabades en 9 i 1.
Aquesta regulació anul·la les recomanacions dictades per l'IMET el passat 15 de març, que es limitava a proposar un altre sistema de torns i, en cap cas, imposar-lo. L'aprovació d'aquest nou sistema, segons l'IMET, respon a la forta baixada del passatge de transport públic i de taxi. Les últimes dades facilitades per l'òrgan metropolità apunten que la davallada dels serveis de taxi al carrer ha estat del 95% respecte a l'activitat habitual i del 85% en serveis a empreses.
Els taxistes podran demostrar la pèrdua d'ingressos
Una de les principals queixes d'aquests últims dies per part dels taxistes era, precisament, el fet que l'IMET havia imposat recomanacions en comptes de normes. 'Sense una regulació obligatòria no podem demostrar que els nostres ingressos s'han reduït més d'un 75%, perquè la decisió de sortir a treballar depèn de nosaltres mateixos', explicava aquest dimarts Cesc Roca, taxista i membre del sindicat Elite Taxi.
Precisament per aquest motiu l'IMET també s'ha afanyat a aplicar la nova normativa. Segons la regidora de Mobilitat de l'Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, establir un servei del 20% permetrà als conductors demostrar la pèrdua d'ingressos i, per tant, gaudir de les ajudes que va anunciar el govern espanyol per fer front a l'estat d'alarma. 'L'objectiu és garantir el servei del taxi encara que sigui amb una menor oferta', assenyala Alarcón.
Mesures complementàries
L'IMET també ha adoptat altres mesures d'immediata aplicació relatives a la neteja i a la desinfecció dels vehicles. Des de l'òrgan metropolità s'indica que, almenys un cop al dia, els taxistes netegin i desinfectin les superfícies i objectes de contacte freqüents com manetes de portes, recolza braços, cinturons o datàfons, entre d'altres. A més, es demana als conductors que compleixin amb les recomanacions de prevenció i higiene marcades per les autoritats sanitàries com són el rentat de mans o l'ús del gel hidroalcohòlic.
Tot i que alguns taxistes lamenten que l'administració encara no els ha proporcionat tots els materials necessaris per complir amb aquestes exigències, des de l'Ajuntament de Barcelona asseguren que estan treballant amb tots els organismes perquè aquest arribi com més aviat millor. A banda, el consistori agraeix la "iniciativa" que han pres els taxistes per autoprotegir-se durant aquests dies.
Més d'un passatger per taxi
Tot i que en la majoria de casos només s'accepta un passatger per taxi, el govern espanyol ha aprovat aquests dimecres una mesura que s'aplica a tot l'Estat i que contempla certes excepcions. Segons publica el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) els vehicles de fins a nou places (inclòs el conductor) transport públic i privat (VTC) podran portar més d'una persona al vehicle sempre que, a com a màxim, hi hagi una persona a cada fila i es mantingui la major distància de seguretat possible.
El govern espanyol també recorda que el seient del copilot sempre ha d'anar buit i que, en els casos en què el nombre de passatgers sigui superior a un, el desplaçament 'ha d'estar justificat' (trasllat de gent gran, menors, persones dependents i persones amb mobilitat reduïda).