Construir robots subaquàtics, el nou repte dels alumnes de l'escola Thau Sant Cugat

Els estudiants de secundària que han participat en el projecte exposaran els seus prototips aquest divendres

Societat

Publicat el 30/gen/20 per Clara Bardají

Alumnes de tercer i quart de l'ESO de l'escola Thau Sant Cugat han assumit un nou repte que s'ha allargat durant una setmana a les instal·lacions del centre. Es tracta de construir, en equips cooperatius de tres, un robot subaquàtic motoritzat i amb control remot. Un total de 24 estudiants de l'escola han participat d'aquest taller organitzat pel Massachussets Institute of Technology (MIT), que es desenvolupa íntegrament en anglès i del qual també han format part el Thau de Barcelona i CIC Batxillerats. L'activitat té com a objectiu principal l'aprenentatge dels joves i no la competició. En aquest sentit, els robots acabats de tots els equips es presenten aquest divendres a la piscina de La Salle Bonanova, a Barcelona, a dos quarts de cinc de la tarda.

La construcció dels robots subaquàtics es va dur a terme durant les tardes de la setmana passada. Els 24 alumnes que hi han participat van començar creant de manera conjunta les peces petites que necessitarien pel robot, com els motors, cables i els controladors per, després, dividir-se en equips cooperatius de tres. Així engegava la segona fase que consistia en el disseny de l'estructura.

Dia rere dia, els alumnes van construint i donant forma al seu producte i, a partir de prova-error i l'ajuda tècnica d'uns instructors del Centre Edgerton, els equips es van autocorregint. La finalitat d'aquest projecte és la col·laboració entre el grup i també la resta d'equips per compartir punts forts i errors. Així ho ha explicat el professor de l'escola Thau Sant Cugat Gerard Solanes, qui també ha posat èmfasi que el taller es realitzi íntegrament en anglès. Solanes considera 'vital' que els estudiants 'dominin conceptes tècnics' en una altra llengua.

Per als estudiants ha estat 'una meravella' haver pogut formar part d'aquest projecte. L'alumne Martí Viñolas ha assegurat que 'no cada dia' tens una 'oportunitat com aquesta' i ha posat en valor haver pogut 'arribar a la fi del projecte' amb els amics. Per la seva banda, Emma Chillón remarca que, de primeres, 'mai ho tens del tot bé' i destaca la importància de 'repetir molts cops' per tenir un robot perfecte.

Aquest taller és una iniciativa impulsada pel professor i investigador científic del MIT Ed Moriarty i que, a través d'una professora del CIC, s'ha pogut dur a terme al Thau Sant Cugat. Els 24 alumnes del centre santcugatenc han comptat amb l'ajuda tècnica i la col·laboració de set instructors que treballen amb el Centre Edgerton, als Estats Units. Un d'ells, Adrian Tanner, ha detallat que la seva tasca és 'ensenyar' als nois i noies perquè 'aprenguin a fer coses per ells mateixos'. Tanner recorda que 'tothom és creatiu des de jove' i que els instructors els han acompanyat per mostrar-los com 'organitzar aquesta creativitat i a treballar en equip' per fer un robot subaquàtic 'fantàstic'. L'instructor també s'ha mostrat 'impressionat' per la bona feina que han fet els estudiants.

La setmana per construir aquests vehicles motoritzats i amb control remot ja ha finalitzat. Aquest 31 de gener els alumnes de tots els centres que han participat del taller presentaran i exposaran els projectes finals en un acte obert al públic a la Salle Bonanova de Barcelona. A partir de dos quarts de cinc de la tarda, els equips exposaran de manera global quins inconvenients s'han trobat, quins han estat els punts forts i què han après.






DECLARACIONS

M. Viñolas / E. Chil

És una meravella. No cada dia tens una oportunitat com aquesta. Poder arribar a la fi del projecte amb els amics i veure on hem arribat en cinc dies és brutal. / Vam fer un prototip i ens el van fer desmuntar tornar a fer per millorar-lo. Al primer cop mai ho tens del tot bé, fins que no has repetit molts cops i ho tens perfecte.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Adrian Tanner

Sóc instructor i treballo amb el Centre Edgerton per anar a ensenyar a aquests nens i que aprenguin a fer coses per ells mateixos. Tothom és creatiu des de jove i els estem ensenyant a organitzar aquesta creativitat i treballar junts en equip per fer un robot fantàstic.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Gerard Solanes

És una oportunitat genial que vingui algú d'un país de fora i es faci un 'workshop' de moltes hores durant una setmana molt intensa, íntegrament en anglès. De cara a la seva educació posterior, dominar els conceptes tècnics en una altra llengua és vital. També entenen una mica més del treball cooperatiu.

Your browser doesn’t support HTML5 audio