La primera fase de vianantització de l'avinguda de Cerdanyola encara la recta final

Abans de final de mes les obres haurien d'estar acabades i els veïns veuen el futur d'aquest eix de barri amb esperança continguda

Les obres ja deixen entreveure com serà l'avinguda / Foto: Cugat Mèdia

Societat

Publicat el 10/gen/20 per Albert Prat

La nova cara de l'avinguda de Cerdanyola està gairebé llesta. La primera fase de la vianantització, entre el carrer de Montserrat i el passeig de Torreblanca, s'acabarà a finals d'aquest mes i el barri es prepara per a una transformació que canviarà de dalt a baix l'eix principal de la zona. Després d'alguns endarreriments derivats de la manca de material, l'antiga carretera de Cerdanyola s'integra a l'eix de vianants que comença a l'estació, un fet que alguns veïns veuen amb esperança, però que també genera recels per un possible fenomen de gentrificació i el risc que pot suposar pels comerciants que fins ara ocupaven un dels carrers més vius de la ciutat.

Escolta-ho

El tinent d'alcaldia de Desenvolupament Urbà, Francesc Duch, ha explicat en una entrevista a Cugat Mèdia que les obres avancen segons el previst i que haurien d'estar llestes abans d'acabar el gener. Sobre la segona fase, Duch assegura que es tirarà endavant 'el més aviat possible' perquè es pugui completar el projecte, que hauria d'arribar fins al carrer de Borrell. Tot plegat significarà una integració del carrer a un eix de vianants que veïns i entitats esperen que serveixi per connectar el barri, tradicionalment aïllat per la frontera imaginària del Monestir, amb el centre de la ciutat.

Rebeca Galán, de Gilgal Solidari i membre de la Xarxa Sant Francesc-Monestir, i Maria Llunell, nascuda al barri i veïna històrica, han passat pel 'Sant Cugat a fons' per explicar com veuen el canvi una vegada comencen a desaparèixer les tanques, els forats i els obstacles que omplen el tram des del maig passat, quan van començar les obres. Tant Galán com Llunell esperen que la vianantització suposi un impuls per al barri perquè es converteixi en una continuació efectiva de l'eix des de l'estació.

De fet, expliquen, el trasllat d'algunes activitats al carrer de la Creu ja ha servit perquè la gent travessés la frontera imaginària del passeig de Francesc Macià i esperen que això sigui un indicador del futur del barri. Això sí, admeten el risc de gentrificació una vegada acabin les millores de l'avinguda i assenyalen que ja s'ha donat una pujada de preus arran de la pacificació dels carrers de la Creu i de Sant Llorenç.

També hi ha certa incertesa pel que fa al comerç de l'avinguda, que disposa d'establiments amb dècades d'història. Els botiguers s'han queixat reiteradament de les conseqüències que tindrà la vianantització per la desaparició de l'aparcament de zona blava que hi havia fins ara a les dues bandes de la calçada i per la impossibilitat d'arribar en cotxe fins als establiments, un dels valors que tenia fins ara com a zona comercial. La vianantització suposa, a més, restriccions en la càrrega i descàrrega de mercaderies.

Tot plegat es podrà analitzar, ja amb dades, a partir de finals d'aquest mes quan els retocs finals a la calçada estiguin acabats i es pugui passejar per la nova avinguda de Cerdanyola.




DECLARACIONS

Francesc Duch

A través de l'àrea ja ho hem parlat. Seguim endavant, el projecte bàsic ja està redactat, ara falta l'executiu en base a l'experiència d'aquesta primera fase.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Rebeca Galán

Ja està canviant, ja portem 4 o 5 anys lluitant per transformar la imatge del barri i el mateix barri. Això passa per una renovació urbanística. Una aposta molt gran ha estat fer un eix des de l'estació fins aquí.

Your browser doesn’t support HTML5 audio