Entra en vigor la Zona de Baixes Emissions de Barcelona sense sancions fins a l'abril
La norma prohibeix circular de dilluns a divendres de set del matí a vuit del vespre en una zona de 95 quilòmetres quadrats
Els vehicles més contaminants podran circular per les rondes, però no entrar a la resta de carrers / Foto: ACN
SocietatPublicat el 1/gen/20 per Acn
L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) posa en marxa des de l'1 de gener la Zona de Baixes Emissions (ZBE), la prohibició de circular per als vehicles més contaminants. La mesura comença, de moment, sense multes, però a partir de l'abril els vehicles sense distintiu ambiental ja començaran a ser sancionats si circulen entre les set del matí i les vuit del vespre de dilluns a divendres. Les sancions oscil·laran entre els 100 i els 500 euros, o més, en cas de reincidència.
Si fins ara les restriccions es limitaven als episodis puntuals de contaminació de l'aire, a partir del 2020 seran permanents. La zona per la qual no podran circular abasta una àrea de 95 quilòmetres quadrats, que engloba tot el terme municipal de Barcelona (excepte la Zona Franca i el barri de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), el municipi de l'Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
La ronda de Dalt i la ronda Litoral estaran lliures de restriccions de circulació, és a dir, els vehicles contaminants podran circular-hi. El que no podran fer és agafar una sortida i moure's pels carrers de la ciutat que estan inclosos dins la ZBE. Les furgonetes, els camions i els autocars i autobusos disposaran d'un any de moratòria, encara que no tinguin el distintiu ambiental de la DGT. L'Ajuntament de Barcelona espera que en aquest període les empreses renovin les seves flotes, ja que a partir del gener del 2021 estaran sotmesos a les mateixes restriccions que els cotxes i les motos contaminants.
Exempcions
Hi ha una sèrie de vehicles que estaran exempts de les restriccions encara que siguin considerats vehicles contaminants. És el cas dels vehicles dedicats al transport de persones amb mobilitat reduïda i els que presten serveis d'emergència i bàsics com ara les ambulàncies, bombers, serveis funeraris, policia i cossos de seguretat de l'Estat. També estaran exempts els vehicles que usen persones amb malalties que els condicionen l'ús del transport públic.
A banda, les persones vulnerables que necessitin el seu vehicle per treballar es beneficiaran d'un any de moratòria. Aquesta exempció, de caràcter social, va acordar-se a última hora a proposta d'ERC i podria incloure autònoms però també persones que treballen per a empreses multiserveis. Concretament, se'n beneficiaran aquelles persones que necessitin el cotxe per treballar i acreditin uns ingressos inferiors a l'Indicador Públic de Renda d'Efectes Múltiples -situat el 2019 en 537,84 euros mensuals- més un 10%. Equival a uns ingressos anuals inferiors a 8.000 euros.
Autoritzacions puntuals
Al marge d'aquestes exempcions, la nova ordenança contempla també autoritzacions per a situacions particulars. Per exemple, vehicles amb matrícula estrangera que compleixen els requisits d'emissions però no són a la base de la DGT; aquells que han d'accedir de forma puntual per prestar activitats singulars, com ara els firaires; i també els que transportin persones per a un tractament mèdic. En tot cas, per gaudir d'alguna autorització, els titulars del vehicle hauran d'inscriure's prèviament al registre metropolità abans de les dotze de la nit del dia anterior al qual es vulgui accedir a la zona. Si es tracta d'una urgència mèdica, l'autorització es podrà fer a posteriori en un màxim de tres dies.
Lectura de matrícules
El control del compliment de les noves restriccions es farà bàsicament via un sistema de lectura de matrícules gràcies a desenes de punts de videovigilància instal·lats a Barcelona la plataforma tecnològica de l'Ajuntament de la capital amb mitjans automàtics i els controls que ja té establerts la Guàrdia Urbana. A través de la lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d'etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar l'etiqueta de la DGT enganxada al cotxe, ja que simplement amb la matrícula ja es pot saber la categoria ambiental del vehicle. Tot i això, és recomanable dur-la, ja que els agents de la Guàrdia Urbana poden aturar els cotxes sense distintiu per comprovar si poden circular o no.
Polèmica al voltant de la mesura
La ZBE ha generat polèmica molt abans d'entrar en vigor. Una prova d'això són les gairebé 2.000 al·legacions presentades per part de persones jurídiques, entitats i grups a l'oposició a la proposta original. En les darreres setmanes el govern barceloní ha treballat a partir de les al·legacions i n'ha acceptat un 45%, incorporant canvis com la rebaixa de les sancions -inicialment eren més elevades- o l'exempció de caràcter social.
Amb relació a l'alternativa al vehicle, un estudi del RACC calcula que amb l'entrada en vigor de la ZBE unes 9.000 persones s'afegiran en hora punta a una xarxa de transport públic 'al límit de la seva capacitat'. I és que l'entitat alerta que cinc línies de Rodalies (R1, R2, R2sud, R3 i R4) i la línia de Terrassa d'FGC ja superen el 100% d'ocupació entre les 07.30 h i les 09.30 h del matí i posa en dubte que puguin fer front a aquest significatiu augment d'usuaris.
Altres mesures reclamades per moviments com Fridays for Future o la Plataforma per la Qualitat de l'Aire que no s'han considerat per la ZBE són el peatge anticontaminació (o peatge urbà) o grans aparcaments a l'entrada de la ciutat.