Els nous títols de transport i els preus / Foto: ATM
Els quatre títols que constitueixen 'la base' del nou sistema són, segons l'administració, la T-casual, la T-usual, la T-jove i la T-16, aquestes dues últimes ja existents. Mentre que la T-jove redueix el seu cost fins a 80 euros, la T-16 es manté com fins ara, gratuïta per a menors de 16 anys. Tant la T-usual com la T-jove seran títols personalitzats, és a dir, vinculats a una única persona com a titular.
A més, es crearà també una altra targeta nova, la T-grup, una targeta multipersonal que permetrà fer 70 viatges en 30 dies per 79,45 euros per a una zona. Aquesta tercera targeta de nova creació està pensada per a l'ús ocasional del transport públic per part de grups escolars, esportius o altres similars.
I una setmana més tard de presentar els nous títols, l'ATM va incorporar un nou bitllet multipersonal que s'anomena T-Familiar i donarà dret a fer 8 viatges per 10 euros durant 30 dies. El nou títol està pensat sobretot per a famílies de quatre persones que facin viatges ocasionals per a un trajecte d'anada i tornada i no per a d'altres de cinc, per exemple, ja que aleshores ja entrarien en la categoria de família nombrosa. La T-Familiar entrarà en vigor a partir de l'1 de març i mentrestant, entre l'1 de gener del 2020 i el 29 de febrer es podrà seguir utilitzant la T-10 com a targeta de viatges de multipersonals.
Bonificacions
D'altra banda, es mantenen els títols de tarifació social, com ara aquells per a famílies monoparentals i nombroses, amb una reducció del preu d'un 25% de mitjana, excepte l'abonament trimestral, que s'elimina. També es manté la bonificació per a persones en situació d'atur en la T-usual -títol que es congela amb un preu de 9,95 euros- i continuaran en vigor la T-dia -que passarà a valer 10,5-, la T-aire, la T-verda i la T-casual per a Treballadors de l'Aeroport. Per últim, el bitllet senzill, títol no integrat del sistema tarifari, tindrà un cost de 2,40 euros, vint cèntims més car que l'actual.
Caducitat de títols adquirits durant el 2019
Els usuaris que a partir del gener encara disposin de viatges amb la seva targeta T-10 -actualment multipersonal- podran utilitzar-la de forma unipersonal fins al 29 de febrer. En cas que no hi estiguin interessats, podran dirigir-se als Punts d'Atenció per reclamar la devolució de l'import pel nombre de viatges no usats. La resta de títols adquirits durant el 2019 podran utilitzar-se fins a la seva data de caducitat.
Renfe i taxis també pugen. Baixen les taxes aeroportuàries
Pel que fa al tren, Renfe apujarà el preu dels bitllets de tots els trens. En el cas de l'AVE i la Llarga Distància l'increment serà de l'1,10% durant el 2020 i en el cas de Rodalies i regionals d'un 1%. Tot i això, aquesta mesura no afectarà el gruix de viatgers que agafen el tren a Catalunya, ja que els preus de Rodalies i els regionals que no són intercomunitaris els fixa la Generalitat, titular del servei. Paral·lelament, es posarà en marxa el nou AVE 'low cost' sota la marca 'Avlo' en la línia Madrid-Barcelona, amb uns preus que aniran de 10 a 60 euros.
També en l'àmbit del transport, el Consell Metropolità de l'AMB ha acordat apujar un 1,1% el preu del taxi i s'ha eliminat la tarifa T3, deixant només una tarifa diürna (T1) i una nocturna i de caps de setmana (T2). A més, s'elimina el suplement de maletes seguint la tònica de la majoria de ciutats europees.
Viatjar en avió, en canvi, pot ser més barat ja que les taxes aeroportuàries d'Aena es reduiran un 1,44% a partir del març del proper any, segons ha informat la Comissió Nacional del Mercat dels Valors (CNMC). A més, Enaire té previst rebaixar les taxes de ruta per sobre del 12% de reducció que ja va aplicar aquest 2019.
OPINA
Identifica't per comentar aquesta notícia.
Si encara no ets usuari de Cugat.cat, registra't per opinar.
Avís important
Tots els comentaris es publiquen amb nom i cognoms i no s'accepten ni àlies ni pseudònims
Cugat.cat no es fa responsable de l'opinió expressada pels lectors
No es permet cap comentari insultant, ofensiu o il·legal
Cugat.cat es reserva el dret de suprimir els comentaris que consideri poc apropiats, i cancel·lar el dret de publicació als usuaris que reiteradament violin les normes d'aquest web.