Sant Cugat aposta per mantenir les dues zones escolars

És un acord del Consell Escolar Municipal que ara l'Ajuntament traslladarà a la Generalitat

L'opció de Sant Cugat és mantenir el model actual de dues zones / Foto: Lluís Llebot (Ajuntament)

Societat

Publicat el 4/feb/19 per S Glez / R Cuartielles / E Garrido

Sant Cugat no apostarà per la zona única escolar, que prioritzava l'elecció del centres en base al projecte educatiu, i es posiciona a favor de mantenir el model actual de dues zones. Així ho ha avançat a Cugat.cat la regidora d'Educació, Esther Salat, després que el Consell Escolar Municipal aprovés la setmana passada l'informe a favor de les dues zones de la comissió permanent integrada per les escoles, el consistori i les AFA. Un informe que en les properes setmanes es presentarà a la Generalitat i que ha vingut determinat per les recomanacions d'experts del món educatiu, que han aconsellat mantenir el model de zonificació actual.

'No s'ha considerat que un model de zonificació única superés les dificultats existents', ha dit Salat, que també ha remarcat que la decisió ha comportat d'una gran entesa entre les parts ja que sectors com la pública de l'educació secundària i l'escola concertada eren més propers a fer zona única mentre que la primària era més partidària de mantenir el model o de caminar cap a zones més petites.

De fet, Salat ha dit que 'és el model que millor compleix amb les condicions de la ciutat i els requeriments estipulats', i ha recordat que la zonificació ha de garantir un equilibri, tant entre centres públics i concertats com entre centres de primària i de secundària.

Canvis en la línia divisòria
Tot i que l'aposta de la ciutat és mantenir el model actual, Salat també ha explicat que aquest patirà algunes modificacions derivades del canvi d'ubicació d'alguns centres -l'Institut Leonardo da Vinci i l'escola La Mirada-, així com l'arribada de nous centres de la ciutat, com és el cas del Liceu Politècnic. 'La línia divisòria es redefinirà una miqueta', ha avançat, tot i que a grans trets el model actual es mantindrà.

La decisió de mantenir les dues zones aplana el camí a les famílies, davant la previsió del govern d'obrir el període d'inscripcions per al segon cicle d'educació infantil, primària i secundària obligatòria el 29 de març. Una aposta que arriba gairebé un any després que la Coordinadora d'AFA, les presidències d'AMPA i AFA i l'Ajuntament es donessin un temps per analitzar la zonificació del municipi, amb l'anomenada 'zona única' sobre la taula.

Una opció, la de la zona única, que finalment ha quedat descartada de cara al curs 2019-2020. De fet, fa un any l'Ajuntament ja havia enviat a la Generalitat la proposta de zona única escolar, així com una altra basada en l'elecció dels tres centres més propers al domicili. No obstant això, el procés va quedar en 'stand by', a petició de la Coordinadora d'AFA.

La Coordinadora d'AFA ho veu bé i la concertada opina que la zona única és la millor
La presidenta de la Coordinadora d'AFA, Eva Tataret, ha explicat a Cugat.cat que aprova el manteniment de les dues zones escolars, especialment després que els experts recomanessin mantenir el model actual. Ara bé, també ha reconegut els inconvenients de les dues zones quan 'hi ha barris on hi ha molta gent i no hi caben tots' o quan en un mateix centre es concentren molts germans donant poc marge a alumnes nous.

De fet, el sector de les AFA de l'escola concertada han manifestat a Cugat.cat que consideren que 'el model actual de zonificació escolar no és el millor', i que preferirien un model de zona única ja que aquest prioritza 'el dret dels progenitors d'escollir el model d'escola que vulguin pels seus fills'. Tot i això, expliquen, han prioritzat el consens de tots els sectors. Així ho ha manifestat una dels seus membres, Lola Casas.

A Sant Cugat hi ha un total de 12 centres públics on s'imparteix educació infantil i primària, set de concertats, i quatre instituts públics on es poden cursar estudis d'educació secundària.










DECLARACIONS

Esther Salat

No veiem clar ni trobàvem un model que superés les dificultats que presentava aquest. De fet, la majoria d'experts ens han dit que aquest model complia amb escreix les necessitats del municipi i que la seva recomanació era mantenir-lo.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Esther Salat

Canviarà una mica el traçat de la línia. El Leonardo da Vinci ha canviat d'ubicació, el Liceu Politècnic ha arribat a la ciutat i tot això fa que es redibuixi una mica la línia.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Eva Tataret

Quin és l'inconvenient de les dues zones? Doncs que hi ha barris on hi ha molta gent i no hi caben tots. El problema per a les famílies és que si no entren a la primera opció entren directament a la cinquena. Un altre problema és la quantitat de germans que hi ha a les escoles. De les 50 places que oferta una escola només entraran una vintena de nous nens.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Lola Casas

Des del sector de les AMPA i AFA concertada considerem que el millor model és el de zona única, encara que hem prioritzat el consens de tots els sectors educatius.

Your browser doesn’t support HTML5 audio