Els infants de Sant Cugat s'emmirallen en l'apoderament dels pobles indígenes

Les escoles de la ciutat han treballat la tasca de Rigoberta Menchú en el Dia Escolar de la No-violència

Societat

Publicat el 3/feb/19 per Eva Garrido

Atorgar a la paraula 'poder' un sentit positiu, un significat que convidi a 'treballar amb' i no 'en contra de'. Això és el que han treballat alumnes de quart de primària de les escoles de Sant Cugat amb el suport de la Universitat Internacional de la Pau (Unipau) i el Taller Triangle. A través de la figura de l'activista Rigoberta Menchú, els infants han conegut l'apoderament de les comunitats indígenes i com això es pot convertir en motor per fer el bé a la nostra societat. Tot plegat s'ha posat de manifest amb muntatges artístics fruit de la reflexió, que s'han pogut veure a la plaça de l'Alcalde Magí Bartralot amb motiu del Dia Escolar de la No-violència i la Pau.

La Unipau i el Taller Triangle s'han unit per treballar a les aules 'la cultura de la pau' a través de l'art. L'educadora de la Unipau, Olivia Viader, ha reflexionat amb els infants el concepte de 'poder' i com el poden fer servir 'en pro de la justícia i la pau'.

Des la vessant artística, l'educadora, artista i professora del Taller ha firmat que els infants es van adonar 'del vincle dels indígenes amb la natura'. Aquest treball s'ha materialitzat en dues instal·lacions artístiques: una dedicada a 'les nostres arrels' amb un projecte d''autorretrats llavor' i una altra dedicada a 'la capacitat d'entesa de l'ésser humà'. Aquesta segona s'ha servit de la influència de l'escultor català Jaume Plensa. Un cop recollit el muntatge els nens i nenes s'ha pogut emportar la seva lletra per plantar-la, ja que a dins hi van posar llavors.

Per la seva banda, els alumnes de quart d'ESO de l'institut Leonardo da Vinci han aprofitat que també han estat treballant la tasca de Rigoberta Menchú per exposar els seus murals a la plaça.

El Dia de la Pau, una data consolidada a la ciutat
Els centres educatius de Sant Cugat commemoren la mort de Gandhi i el seu llegat amb diverses propostes i activitats. És el cas del Pureza de María que ha decorat uns mandales per reivindicar la concòrdia i el Thau, on un representant de cada curs -des de P3 fins a 4t d'ESO- llegeix i explica un Dret Humà treballat prèviament amb la resta de companys i companyes de classe.










DECLARACIONS

Olivia Viader

Estem en una societat en què el poder s'acompanya de la paraula 'en contra de'. Però després de reflexionar sobre això hem vist que des de la cultura de la pau apostem per 'un poder amb l'altre'.

Your browser doesn’t support HTML5 audio

Eva Navarro

La primera sessió la vam dedicar a observar representacions artístiques indígenes i vam veure el vincle tan fort que tenen amb la natura. A partir d'aquí hem tractar paraules com 'som bosc' o 'som llavor', temes molt recurrents als seus murals.

Your browser doesn’t support HTML5 audio