Periodistes i docents apel·len a la col·laboració en xarxa per educar en mitjans
Cugat.cat ha participat a la jornada sobre alfabetització informacional i mediàtica organitzada per la UAB
Imatge de la taula rodona / Foto: Cugat.cat
SocietatPublicat el 30/nov/18 per Martí González
Acadèmics, periodistes i docents han posat en valor aquest divendres el treball conjunt i en xarxa per a l'alfabetització mediàtica informacional; és a dir, l'educació i l'aprenentatge des de petits, en comunicació. La directora de Cugat.cat, Mònica Lablanca, ha participat de la taula rodona de la jornada sobre l'alfabetització mediàtica que ha organitzat la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), amb diversos actors implicats en la qüestió, per explicar el punt de vista d'un mitjà públic i local i el seu paper en formar 'ciutadans crítics'.
De fet, Mònica Lablanca ha advocat per la qualitat i l'ètica periodística, amb els seus valors tradicionals, 'sense renunciar a ser referent en innovació'. En aquest sentit, la directora del mitjà local ha explicat la importància de 'contrastrar' la informació en contra de 'la immediatesa' que, en molts casos, 'provoca' la 'sobreinformació' d'internet i les xarxes socials. L'objectiu és 'guanyar prestigi i credibilitat', en un món en què tothom té els mitjans i les eines per comunicar notícies. També s'ha posat sobre la taula l'accessibilitat a la informació com una 'clau' per 'democratitzar' més la societat.
D'aquesta manera, a la taula de debat també han participat la periodista Núria de José, cap de projectes de la Xarxa, el responsable de la biblioteca escolar de l'IES Menéndez y Pelayo de Barcelona, Carlos Ortiz, la membre de l'Institut de la Comunicació (Incom) de la UAB Marta Civil i la professora de Comunicació de la UAB Laura Cervi.
Després de la benvinguda, a càrrec de la vicerectora de Comunicació i Promoció de la UAB, Virginia Luzón, ha tingut lloc la conferència del catedràtic de Periodisme de la UAB i membre del Consell d'Administració d'EPEL Cugat.cat José Manuel Pérez Tornero, que ha posat sobre la taula el 'món contradictori' que crea internet. Segons Pérez Tornero, internet 'en principi democratitza', però en realitat 'ens controlen poders que tenen la capacitat de censurar globalment'. El catedràtic ha plantejat que l'alfabetització mediàtica 's'ha de reorientar', així com també el tradicional esquema de la comunicació, que s'ha fet més complex. Tot plegat, provoca una 'crisi d'identitat personal' i una 'crisi de l'esfera pública' que ha de comportar una 'rebel·lió' per canviar les coses i 'despertar' per tenir 'sentit crític'. Pérez Tornero ha compartit experiència amb el professor de la Universitat del Caire, a Egipte, Samy Tayie, que també ha expressat la importància de treballar el llenguatge audiovisual i el sentit crític de l'alfabetització mediàtica des de petits per 'aprendre a aprendre'.
La jornada, que també ha comptat amb representants del món educatiu i de les biblioteques públiques, sorgeix de la preocupació expressada a través de Twitter de l'Associació de Mestres Rosas Sensat, s'ha allargat fins les sis de la tarda.