L'Ajuntament defensa la integració a la zona 1 com un estalvi per al ciutadà i per al consistori
Imatge d'arxiu
SocietatPublicat el 17/oct/18 per Anna González
Sant Cugat, juntament amb 17 municipis més de la segona corona metropolitana, entrarà a formar part de la zona 1 tarifària del transport públic l'1 de gener del 2019 i l'Ajuntament ha posat en marxa tota la maquinària perquè aquesta integració suposi un estalvi per al ciutadà i per al consistori. A partir de l'any vinent, els santcugatencs pagaran menys pels títols de transport públic, però l'Ajuntament haurà d'assumir el tribut metropolità que paguen els municipis que formen part de la zona 1 i que grava sobre l'IBI. És per això que el consistori treballa per incorporar al càlcul d'aquest tribut topalls i bonificacions que contrarestin el fet de tenir com a referència l'IBI, el segon amb el valor cadastral més alt de Catalunya.
Per fer-ho possible, l'Ajuntament presentarà al·legacions a la nova ordenança fiscal del tribut metropolità de l'AMB, que el consell metropolità ha aprovat inicialment aquest dimarts i que inclou ja l'ampliació del tribut als 18 municipis de la segona corona, entre ells Sant Cugat. Els representants santcugatencs s'han abstingut en aquesta votació, a l'espera de presentar aquestes al·legacions que reclamen un pla d'inversions i millores en el sistema de càlcul.
'Treballem en la forma de càlcul, per incloure topalls i bonificacions, i en un pla d'inversions', ha assegurat a Cugat.cat l'alcaldessa, Carmela Fortuny, qui ha qualificat l'entrada de Sant Cugat en la zona 1 com 'una molt bona mesura' que suposarà una rebaixa molt important en el transport públic, a més de la seva incentivació.
Entre les peticions de Sant Cugat hi ha augmentar la freqüència de pas dels trens -fins a un tren cada minut i mig en hora punta-, millores en els busos a demanda i la inclusió de la targeta rosa en el sistema integrat. Això, juntament amb la incorporació de bonificacions i topalls, han de contrarestar el cost de l'entrada del municipi a la zona 1. Una integració que a la llarga també suposarà el traspàs del transport de Sant Cugat a l'AMB.
Fortuny creu que aquesta concessió pot ser una realitat d'aquí a dos anys i que permetrà un estalvi per al consistori que també podrà repercutir en el ciutadà. 'No costarà diners a l'Ajuntament, sinó que arribarà un moment que s'estalviarà diners', assegura l'alcaldessa. De moment, però, Fortuny defensa que en entrar a formar part de la zona 1 'el benefici és molt superior'.
Els càlculs de l'AMB
L'AMB xifra en 17 milions d'euros la recaptació que es preveu amb l'ampliació de l'ordenança fiscal del tribut metropolità als 18 municipis metropolitans de la segona corona tarifària, dels quals 6,1 s'assumirien des de Sant Cugat. La previsió per a l'any vinent és recaptar 106 milions dels municipis de la primera corona, que sumats als nous 17 milions, eleven el total dels 36 municipis a 123 milions.
De la mateixa manera, l'AMB calcula que el cost de la integració dels 18 municipis de la segona corona a la zona 1 és de 23,1 milions d'euros. Des de l'AMB, s'està treballant per tancar un acord amb la Generalitat per augmentar la transferència de recursos i fer front així als 5,9 milions que no queden sufragats pel pagament del tribut dels municipis de la segona corona.
DECLARACIONS
Carmela Fortuny
No estem preocupats per aquesta repercussió econòmica en el ciutadà perquè el benefici és molt superior. Sempre s'ha parlat d'aquest tribut.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Carmela Fortuny
Això no costarà diners, sinó que arribarà un moment que s'estalviarà diners quan faci la transferència a l'AMB i aquest estalvi repercutirà en els veïns.
Your browser doesn’t support HTML5 audio