Inspira arriba a les escoles per fomentar que les noies escullin carreres de ciències i tecnologia
Publicat el 22/mar/18 per Clara Ontañón
El projecte INSPIRA - Inspirar a les joves en la Ciència i la Tecnologia ha arribat a les escoles Joan Maragall i Thau Sant Cugat per motivar a les nenes de sisè de primària i primer d'ESO a escollir carreres de ciències i tecnologia. El projecte va néixer al País Basc l'any 2006 de la mà de la Universitat de Deusto i ja té 50 col·legis adherits.
A través de sis sessions, dones professionals de l'àmbit científic, de manera voluntària s'acosten a les escoles i duen a terme activitats i jocs per crear consciència que hi ha ciència i tecnologia a tot allò que ens envolta. També pretenen trencar amb els prejudicis que impedeixen a les dones escollir estudis cientificotècnics.
La coordinadora del programa, Lucía González, ha explicat que el que es vol és que les nenes tinguin plena llibertat quan decideixin què volen estudiar.
Lucía González
No es tracta que totes elles siguin científiques o investigadores. Es tracta que quan arribi el moment adequat siguin lliures d'escollir el què vulguin.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Les voluntàries que imparteixen els tallers a l'escola Joan Maragall, anomenades mentores, asseguren que els percentatges de dones a les classes d'enginyeria són molt més baixos que els dels homes. Ho ha explicat la investigadora de l'institut de neurociències de la Universitat Autònoma de Barcelona, Sònia Pascual, i la cap del departament de psiquiatria del departament de neurociències de la mateixa universitat, Lydia Giménez.
Sónia Pascual i Lydia Giménez
Si mires les dades en les enginyeries et trobes que la mitjana és que hi hagi un 7% de dones i la resta són homes./ Intentem desenvolupar en elles un esperit crític.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Les alumnes de sisè de primària del Joan Maragall Sara Akrout i Cloe González han explicat el què aprenen d'aquestes sessions.
Sara Akrout i Cloe González
El que més estic aprenent és que les dones són iguals que els homes./ Les dones podem fer el mateix que els homes, no per ser dones hem de fer menys ni saber menys.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
El nombre d'estudiants que opten per una formació en tecnologia decreix cada any. I si parlem del col·lectiu femení, les dades s'agreugen encara més. Malgrat que el 54,3% del total d'estudiants del sistema universitari espanyol són dones, la seva presència en les titulacions tècniques, com Enginyeria i Arquitectura decau al 26,4%.