Certeses i incògnites de la futura restricció de circulació de vehicles al centre de Sant Cugat
El carrer de Francesc Moragas, dins de l'àrea de baixes emissions / Foto: Ajuntament
SocietatPublicat el 12/jul/17 per Josep Gimeno
Els vehicles sense etiqueta ambiental de la DGT dels no residents a Sant Cugat no podran circular a la zona de baixes emissions quan hi hagi un episodi de contaminació a partir de l'1 de gener. L'àrea de baixes emissions afectada englobarà bona part del centre del municipi. Aquesta és una de les mesures per combatre la contaminació que impulsarà l'Ajuntament conjuntament amb altres municipis de l'àrea metropolitana. El projecte, però, encara té incògnites per resoldre com, per exemple, aclarir si el concepte 'resident' inclou tots els santcugatencs o només aquells que viuen a la zona de baixes emissions.
Quines seran les restriccions de circulació a Sant Cugat?
A partir de l'1 de gener de l'any vinent, els vehicles sense etiqueta ambiental dels no residents a Sant Cugat no podran circular a la zona de baixes emissions quan hi hagi un episodi de contaminació. Els càlculs del consistori situen aquests episodis en un màxim de cinc dies a l'any.
A partir de l'1 de gener de 2020, els vehicles sense etiqueta ambiental dels no residents a Sant Cugat no podran circular a la zona de baixes emissions cap dia de la setmana, independentment del nivell de contaminació.
Què vol dir 'resident'?
És un dels conceptes a aclarir. L'àrea de Mobilitat del consistori ha de precisar encara si es referirà a tots els santcugatencs o si només se circumscriurà a aquelles persones que visquin a la zona de baixes emissions.
A hores d'ara, el govern local es decanta per considerar 'resident' tot aquell que viu al municipi. Si s'acaba optant per aquesta definició, els santcugatencs podran circular lliurement per tota la ciutat independentment del vehicle que condueixin.
Quina serà la zona de baixes emissions a Sant Cugat?
L'àrea estarà delimitada, a grans trets, per la Ronda Nord, la BV1462 (carretera de Vallvidrera), el passeig de Valldoreix, els carrers de Llaceres i de Sant Crist de Llaceres i les avingudes de les Corts Catalanes i de Roquetes. L'espai equival a 2,5 quilòmetres quadrats.
Quins dubtes hi ha sobre les mesures?
A més d'acabar de definir el concepte 'resident', cal aclarir què passarà amb el transport de mercaderies. El mecanisme de control dels vehicles que entrin a la zona de baixes emissions i la senyalització del futur sistema són altres incògnites.
La tinenta d'alcalde Mobilitat, Cristina Paraira, resumeix les qüestions pendents de concretar.
Cristina Paraira
Estem acabant de definir diversos aspectes del projecte.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
Quin parc d'automòbils hi ha a Sant Cugat?
Segons dades de l'Ajuntament, hi ha uns 47.500 vehicles que paguen l'impost de circulació a Sant Cugat. Uns 34.700 són turismes i furgonetes, dels quals 24.000 (70%) tenen l'etiqueta de la DGT i 10.000 (30%) no.
Quins municipis treballen aquestes mesures contra la contaminació?
Les accions contra la contaminació estan treballades per la Generalitat, l'AMB i municipis metropolitans. A més de Barcelona i de Sant Cugat, Badalona, Sant Boi de Llobregat, Sant Just Desvern i Castelldefels tenen previst posar en marxa mesures per restringir els vehicles més contaminants al casc urbà.
La definició exacta de l'àrea de baixes emissions, els tipus de vehicle que es restringiran, les dates i els terminis a cada municipi no necessàriament han de ser idèntics a totes les localitats.