La T-Mobilitat permetrà pagar el bitllet amb el mòbil i el preu dependrà dels viatges que es facin

Una T-Mobilitat passant pel lector de les màquines validadores que s'instal·laran als autobusos / Foto: ACN

Societat

Publicat el 1/mar/17 per Alba Triadó / Acn

La T-Mobilitat es convertirà en el sistema de pagament del transport públic a l'àrea metropolitana de Barcelona la tardor del 2018, a l'espera de concretar quan entrarà en funcionament a Sant Cugat. El nou model permetrà pagar el bitllet amb el mòbil i el preu dependrà dels viatges que es facin. Ho ha anunciat l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM) aquest dimecres al Mobile World Congress (MWC), on ha mostrat per primera vegada les targetes i màquines validadores amb què funcionarà el sistema de bitllets de transport.

La previsió és que l'entrada en vigor s'acompanyi de la implantació d'una tarifa plana a la primera corona, mentre que de cara al primer semestre del 2019 és quan el sistema es desplegarà a tota la zona ATM. Serà aleshores quan també s'activarà el pagament dels viatges en relació amb el quilometratge dels desplaçaments, i no en les zones prefixades a dia d'avui.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, explica que la T-Mobilitat premiarà els usuaris recurrents amb tarifes més baixes.

Josep Rull

Volem aprofitar la T-Mobilitat perquè el transport públic sigui més barat per a tothom. Serà molt més barat com més intensament s'utilitzi. Això vol dir un esforç molt important per part de les administracions, que haurem de posar més recursos.

Your browser doesn’t support HTML5 audio



Inicialment, el nou mètode de pagament servirà per comprar els actuals títols de transport públic. En lloc d'adquirir-los en el tradicional format de paper amb banda magnètica, aquests es compraran virtualment, amb un sistema que tindrà dos suports possibles: una targeta de plàstic nominal i recarregable o bé una aplicació de mòbil per a aquells telèfons que tenen tecnologia 'contactless'. Una tercera opció serà el pagament directe amb la targeta de crèdit i, ja més a llarg termini, l'ATM també vol introduir l'ús de rellotges intel·ligents.

Durant els primers anys d'implantació de la T-Mobilitat, el pagament es farà recarregant la targeta de plàstic o omplint el fons a què estigui vinculada l’aplicació de mòbil. Per fer-ho, es podran utilitzar màquines a les estacions o bé una aplicació de telèfon mòbil específica. Més endavant, l'ATM instaurarà el pagament a posteriori, de manera que cada passatger podrà tenir un compte d’usuari que generarà una factura a finals de mes, on el preu es modularà en funció dels quilòmetres recorreguts i de la recurrència.

El vicepresident de l'AMB, Antoni Poveda, indica que la T-Mobilitat permetrà fidelitzar l'usuari del transport públic i reduir l'ús del vehicle privat.

Antoni Poveda

És una eina que podrà incorporar el Bicing, el Bicibox i altres transports que les administracions decideixin incorporar, fet que ens ofereix moltes oportunitats. Això també permet fidelitzar la ciutadania amb el transport públic.

Your browser doesn’t support HTML5 audio



Dels 60 milions d'euros inicials en què estava pressupostada la posada en marxa de la T-Mobilitat, s'ha passat a 72 milions. En paral·lel, l'ATM calcula que l'endarreriment ha comportat un sobrecost de 12 milions més. Amb tot, el govern ha insistit a remarcar que aquests diners es podran pagar amb el mateix estalvi de manteniment que suposarà l'arrencada del nou sistema tecnològic.