Aprovat inicialment el Pla de Mobilitat, tot i el rebuig del PP
Publicat el 18/feb/13 per Anna González
El Pla de Mobilitat Urbana (PMU) és des d'aquest dilluns més a prop de convertir-se en una realitat. El ple municipal ha aprovat inicialment el document, que preveu en 12 anys ampliar la vianantització del centre i desplaçar bon part del vehicle motoritzat cap a l'extraradi. El full de ruta prioritza el vianant i el transport públic per davant de la bicicleta i la resta de vehicles privats. Per això es projecten grans accions com la vianantització de l'avinguda de Cerdanyola i la semi-vianantització de part del carrer de Francesc Moragas, l'avinguda Rius i Taulet i la plaça dels Quatre Cantons. El Pla de Mobilitat, aprovat amb el suport de tots els grups tret del PP, també inclou una alternativa a la construcció de la Ronda Sud, tot i que no la desprograma del planejament urbanístic.
La proposta compta amb el suport de tots els grups municipals, tret del PP. CiU, el PSC, ICV-EUiA i la CUP han coincidit a destacar la necessitat d'aquest pla, que suposarà una millora per al municipi.
El tinent d'alcalde de Mobilitat, Jordi Puigneró, ha assegurat que el document aprovat inicialment és fruit de molta feina i respon a criteris tècnics més enllà dels polítics.
Jordi Puigneró
Que ningú pensi que això s'ha fet amb criteris polítics, han estat tècnics. Definim un marc de com ens mourem en els propers 12 anys.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
De la seva banda, el PP, que ha votat en contra, veu en el projecte una proposta massa ambiciosa econòmicament i poc realista, tal com ha destacat el regidor Bruno de Salvador, que ha avançat que el seu grup presentarà al·legacions.
Bruno de Salvador
És un pla massa ambiciós, cinc estrelles i perd el sentit de la realitat.
Your browser doesn’t support HTML5 audio
De fet, el Pla de Mobilitat preveu actuacions que suposaran, en el seu conjunt, 27 milions d'euros en dues fases. La primera estarà compresa entre el 2013 i el 2018 i tindrà un cost aproximat de 5,2 milions d'euros amb les obres de vianantització a part. La segona, del 2019 al 2024, comptarà amb un pressupost de gairebé 22 milions d'euros.
Això és perquè el document projecta, per exemple, la vianantització de l'entorn de la plaça dels Quatre Cantons, que comportarà que trams del carrer de Francesc Moragas i l'avinguda de Rius i Taulet deixin de ser espai de pas habitual del municipi. D'aquesta manera, l'avinguda de Francesc Macià passarà a exercir aquesta funció. A més, es crearà un accés directe que uneixi aquesta via amb l'avinguda del Pla del Vinyet sense haver de passar, per tant, per la rambla del Celler i el carrer de Cèsar Martinell. El barri de Coll Favà serà una nova entrada i sortida de la ciutat amb la construcció, en una segona fase, d'un pont que anirà cap al Centre d'Alt Rendiment (CAR) i l'autopista.
El document preveu també desplegar durant la primera fase l'àrea verda als barris de Torre Blanca i l'Eixample Sud. Respecte a la Ronda Sud, es descarta la seva construcció per una alternativa consensuada i que es dibuixa creuant els terrenys del Golf Sant Cugat i uns situats a tocar d'Esade i el Centre Borja, propietat de la Companyia de Jesús. A més, la via, que pretén unificar la ciutat des de la Rabassada fins Valldoreix i Mira-sol, recull la construcció d'un pas soterrat a les vies dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), just abans d'arribar a l'estació del centre de la ciutat.